Project/Area Number |
20K14112
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Tanabe Jun 千葉大学, 教育学部, 助教 (40800636)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
|
Keywords | ものづくり / 材料と加工 / 木材材料 / 木材加工 / 木材性質 / STEM教育 / STEAM教育 / 科学教育 / ものづくり教育 / 林産教育 / 材質変動 |
Outline of Research at the Start |
中学校技術分野の木材加工学習は,ものづくり敎育としてのポテンシャルを有するが,更なる検討の余地がある。本研究では,ものづくりの企画・実現力を高めたSTEAM木材加工学習を実現することを目的に,材料の選択および加工技能の習得に焦点をあて,思考を伴う課題解決を経験できる教育プログラムの開発・評価を行う。木材の性質の樹種間の違いの学習による,生徒の論理的思考,調査・企画力の養成および生徒自らの工夫による成功体験の導きと自己効力感および自己肯定感の獲得の有効性を検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
The present study aimed to develop a teaching materials for wood processing in relation STEAM issues which realize to develop planning ability of manufacturing. we focused on learning material science, developing skills of processing, and develop a series of classes which experiences PBL with critical thinkings. Changes have been recognized for from before and after classes
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,木材加工学習のSTEAM教材としての立ち位置を明確化すべく,ものづくり,材料選択,加工技能の3点に焦点をあて教育プログラムを検討した。樹種間の木材性質の多様性やその経験しやすさは,ものづくりの実現力を高めるための経験に有効であると思われた。
|