Understanding the Transformation and Declining Process of Interest in Science
Project/Area Number |
20K14115
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 理科離れ / STEM教育 / 科学教育 / 尺度開発 / オンライン調査 / STEM / 科学的リテラシー / 混合研究法 |
Outline of Research at the Start |
これまで、科学への興味を規定する要因に関して多くの研究がなされ、「学校要因(指導法等)」「社会的要因(ジェンダー意識等)」「個人的要因(科学的能力等)」等の影響が示唆されてきた。しかしながら、科学嫌いや科学への無関心が生じるプロセスは十分に明らかになっていない。このプロセスが明らかになれば、学年進行による理科・科学への興味の低下(「理科離れ・科学離れ」)への解決策をより明確に打ち出すことが期待できる。以上から、申請者は科学への興味の変容・減衰に至るプロセスを明らかにすることを通して、「理科離れ・科学離れ」した層が科学に興味を持つことのできる介入のあり方に関して示唆を得ることを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
The results of Study 1 showed that although it was assumed that there were several types of science dislike, in fact there was a strong element-by-element relationship, such that learners who disliked "calculation" also disliked "abstract concepts" and "content unrelated to life." The results of Study 2 showed that the process of having aversion to science almost invariably involves a decline in understanding of science. Study 3 results did not confirm the impact of increased interest in non-STEN activities on attenuated interest in STEM with respect to 6 months of high school senior year. In addition to these findings, measures to assess high school students aversion to science teaching and learning were developed.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的な意義としては、1)理科離れした場合、「抽象的な概念を用いる」「実験における失敗」「生活との非関連性」に対して全体的に否定的な態度をとっていること、2)認知的要素である「理解」を経由して情意面に影響を与えることが多いこと、3)他の分野への興味の向上によりSTEMへの興味が抑制されるという現象は見られなかったこと、を明らかにしたこと、である。。 社会的な意義としては、A)理科離れを解決する上で注目すべき要素が見つかったこと、B)認知的要素に注目することが有効である可能性が示唆されたこと、C)他の分野への興味の向上の影響を当面は考える必要がないこと、があげられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)