• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

自閉スペクトラム症者におけるユーモアを用いた情動調整とその支援に関する研究

Research Project

Project/Area Number 20K14165
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

永瀬 開  山口県立大学, 社会福祉学部, 准教授 (70784495)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / ユーモア / 情動調整 / 社会的コミュニケーション障害 / 興味の限局と反復的行動 / 社会的コミュニケーション / 興味の限局と反復行動
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症(ASD)者のユーモアを用いた情動調整について、以下の計画に従って研究を進めていく。
まず、①ユーモアを用いた情動調整における、ネガティブな出来事を笑い話として他者と共有するプロセスであるユーモア共有過程について、ASD者の特徴を定型発達者と比較検討する。
次に、②ユーモアを用いた情動調整における、ネガティブな出来事をユーモラスな視点から捉えなおすプロセスであるユーモア産出過程について、ASD者の特徴を定型発達者と比較検討する。
最後に、③ASD者におけるユーモア共有過程とユーモア産出過程の特徴を踏まえた上で、ASD者を対象としたユーモアを用いた情動調整支援プログラムを開発する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、社会的コミュニケーションの障害及び、興味の限局と反復的行動パターンを特徴とする自閉スペクトラム症(ASD)者において、ユーモアを用いた情動調整の使用について検討している。ASD者においては情動調整の困難さが頻繁に指摘されるとともに、この情動調整の困難さがASD者のQOLを低下させている可能性が指摘されている。
本研究ではこれまで、典型発達者を対象にしたASD特性と情動調整との関係について検討してきた。その結果、典型発達者においてもASD特性が強いほど、反芻や自責、破局的思考といった不適応的な情動調整法略を使用しやすく、肯定的再評価や肯定的再焦点化、計画への再焦点化といった適応的な情動調整法略をしない傾向があることが明らかになった。その一方で、典型発達者におけるASD特性とユーモアを用いた情動調整法略の使用との間に明確な関連は見られず、特にこだわり行動の特性とユーモアを用いた情動調整法略の使用との間には正の関連が見出された。これらの結果は、ASD傾向の強い者における不適応的な情動調整方略の使用に対する介入の必要性を示唆している。それとともに、不適応的な情動調整方略の使用に対する介入の方向性として、ユーモアを用いた情動調整方略の使用の促進の可能性も示唆している。これらの結果は、Humor誌やPsychological Reports誌といった国際誌において発表された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

自閉スペクトラム症者を対象とした質問紙調査を実施し、自閉スペクトラム症者におけるユーモアを用いた情動調整に関するデータを得ることができた。しかしながら、データの分析については未だ実施できておらず、学会での発表や学会誌での発表も行うことができていないことから、「やや遅れている」とした。

Strategy for Future Research Activity

今後、自閉スペクトラム症者におけるユーモアを用いた情動調整に関するデータ分析を早急に行い、学会及び、誌上にて発表していく。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Predicting subjective well-being and stress response using sense-making and benefit-finding in mothers of children with autism spectrum disorder in Japan2024

    • Author(s)
      Nagase Kai、Tsunoda Kenji、Fujita Kumi
    • Journal Title

      International Journal of Developmental Disabilities

      Volume: in press Pages: 1-9

    • DOI

      10.1080/20473869.2024.2318857

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Psychosocial adjustment in mothers of children with autism spectrum disorder with intellectual disability and attention deficit hyperactivity disorder comorbidities2024

    • Author(s)
      Nagase Kai、Tsunoda Kenji、Fujita Kumi
    • Journal Title

      Research in Autism Spectrum Disorders

      Volume: 114 Pages: 102388-102388

    • DOI

      10.1016/j.rasd.2024.102388

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Association between Autistic Traits and Maladaptive Behaviors in Preschool Children Using the Child Development Support Center in Japan2023

    • Author(s)
      NAGASE Kai、FUJITA Kumi
    • Journal Title

      Asian Journal of Human Services

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 115-125

    • DOI

      10.14391/ajhs.24.115

    • ISSN
      2186-3350, 2188-059X
    • Year and Date
      2023-04-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Association of Autistic Traits on Cognitive Emotion Regulation Strategies in a Non-clinical Sample2023

    • Author(s)
      Nagase Kai
    • Journal Title

      Psychological Reports

      Volume: in press Pages: 1-21

    • DOI

      10.1177/00332941231214172

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Association of physical activity with psychological distress and happiness in mothers of children with autism spectrum disorders during the COVID-19 pandemic2023

    • Author(s)
      Tsunoda Kenji、Nagase Kai、Fujita Kumi
    • Journal Title

      BMC Women's Health

      Volume: 23 Issue: 1 Pages: 450-450

    • DOI

      10.1186/s12905-023-02597-5

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between autistic traits and emotion regulation using humor in the general population2022

    • Author(s)
      Nagase Kai
    • Journal Title

      HUMOR

      Volume: 35 Issue: 2 Pages: 189-211

    • DOI

      10.1515/humor-2021-0133

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] あるCHARGE症候群児と養育者の共創コミュニケーションの様相:ロマンティック・サイエンスを踏まえたエピソード記述から.2022

    • Author(s)
      藤田久美、永瀬 開
    • Journal Title

      山口県立大学社会福祉学部紀要

      Volume: 28 Pages: 49-60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of teacher efficacy and attitudes toward inclusive education for children with disabilities on the emotional distress of middle school teachers in Japan2021

    • Author(s)
      Nagase Kai、Tsunoda Kenji、Fujita Kumi
    • Journal Title

      Cogent Education

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 2007572-2007572

    • DOI

      10.1080/2331186x.2021.2007572

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Teachers’ Attitudes and Teacher Efficacy for Inclusive Education on Emotional Distress in Primary School Teachers in Japan2020

    • Author(s)
      Nagase Kai、Tsunoda Kenji、Fujita Kumi
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 5 Pages: 570988-570988

    • DOI

      10.3389/feduc.2020.570988

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害傾向とユーモアを用いた情動調整との関連に関する検討2021

    • Author(s)
      永瀬 開
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Association between autism spectrum traits and cognitive reappraisal strategies in emotion regulation in typically developing individuals.2021

    • Author(s)
      Nagase Kai
    • Organizer
      British Psychological Society The Developmental Section Annual Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校におけるインクルーシブ教育の実施に関する研究(2)-担任教員の有するインクルーシブ教育への態度に注目して-2020

    • Author(s)
      永瀬 開・藤田久美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi