• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a New "Character Strengths" Scale for Career Education in Elementary and Secondary Schools

Research Project

Project/Area Number 20K14166
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKanagawa University (2023)
University of Human Environments (2021-2022)
Saitama Gakuen University (2020)

Principal Investigator

Takahashi Makoto  神奈川大学, 人間科学部, 准教授 (80779827)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords性格特性的強み / キャリア教育 / ストレングススポッティング / 強みに基づく介入 / バーンアウト / ワークエンゲージメント / 強みを活かした実践 / ストレングス・スポッティング / 小中学生 / ポジティブ心理学 / 強みの育成困難感 / 強みに基づいた介入 / 強みの発達的変化 / 強みを活用するプログラム
Outline of Research at the Start

申請者はこれまでポジティブ心理学の領域で開発された「性格特性的強み(CS)」を用いて教育現場で「強みを活用するプログラム(SBP)」の実践研究 を行ってきた。本研究では、小中学校のキャリア教育の現場で活用できる「キャリア教育のための性格特性的強み(CSCE)尺度」の開発行い、小中学生を対象に、CSCEと学校適応やストレス反応などとの関連について検討を行うこととする。また,CSが実際の社会人が持つCSとどのように関連をしているかについて比較検討を行う。最後に、作成されたCSCE尺度を用いて、中学校のキャリア教育場面で実施できる新たなSBPを実施し、CSCE尺度の使用感や実用性について検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a Character Strengths for Career Education (CSCE) scale, to examine the effectiveness of a career education program based on the scale, and to investigate teacher factors affecting the program. In Studies 1 and 2, as a preparatory step for the development of the CSCE scale, existing CS lists were scrutinized and a Japanese culture-specific CS list (JCS) was created. In Study 3, the CSCE scale was developed and a career education program based on the scale was implemented, which significantly reduced college students' job-hunting anxiety. In Study 4, teachers identified CSs that are difficult to cultivate in school settings. Studies 5 and 6 examined teachers' tendency to focus on children's strengths (TSS) and found that burnout negatively affected TSS.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により国際的に有用なCSを含めた新たな尺度の開発とキャリア教育への応用についての成果は,国際化が進むビジネスの領域で活躍できるために必要なキャリア教育とは何かを検証する上で画期的な知見である。また、日本では学校現場で簡便に使用できるCS尺度がこれまで見当たらず、本研究の成果により日本の公立学校でCSなど強みを育成する機会を増やすことに貢献できると思われる。またTSSが子どもの強みを活かす実践の中で重要であることが判明しているが、本研究によって現職教員のTSSを阻害する要因が特定されたことにより、今後学校現場で導入される強みを活かす実践が展開される中で重要な知見を提唱できたと思われる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 性格特性的強みと年収,職務満足度,ワーク・エンゲージメントとの関連:キャリア教育で育成すべき能力とは何か2022

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      人間環境大学人間環境学部紀要

      Volume: 16 Pages: 22-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The effect of career development program to focusing on the job interview for university students: To work positively on the job interview2021

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      The Japanese Journal of career education

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.20757/jssce.40.1_1

    • NAID

      130008110872

    • ISSN
      1881-3755, 2432-3934
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploratory Study on Strength-Spotting of Education College Students2021

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-32

    • DOI

      10.24503/jasmh.24.1_24

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生が持つストレングススポッティングに関する探索的研究:教師効力感・教師リーダーシップとの関連ならびに現職教員との比較‐2021

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス研究

      Volume: 24

    • NAID

      40022654156

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校におけるキャリア教育の課題と「強みを活かす介入」の効果2023

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Impact of Gender Roles Demanded in the Workplace on Annual Income and Work Engagement in Japan2023

    • Author(s)
      TAKAHASHI Makoto, MORIMOTO Yoshiyuki
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON GENDER STUDIES: "QU(E)RYING GENDER
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校現場で児童生徒の強みを育成する際の「困難感」に関する研究:キャリア教育の現場で年収に関連する強みをどう育成するか?2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本感情心理学会第30回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] バーンアウト状態の教員は子どもの強みを引き出せるのか?:小学校教員のバーンアウトがストレングス・スポッティングと賞賛行動に与える影響2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア教育に活用できる性格特性的強み尺度”を活用した就職活動支援プログラムが就職活動不安に与える影響2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本キャリアカウンセリング学会第27回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 性格特性的強みと年収や職務満足との関連に関する研究:キャリア教育で育むべき能力とは何か2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第25回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 強み受容尺度の作成と妥当性,信頼性の検証2020

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Organizer
      日本感情心理学会第28回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校心理学の理論から創る生徒指導と進路指導・キャリア教育2022

    • Author(s)
      山口 豊一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762031240
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 特性的強み活用における「強みへの注目」過程に関する研究 ―新たなキャリアプログラムの開発にむけて-.2020

    • Author(s)
      高橋 誠
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      477103334X
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi