• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining attitudes toward listening and the proper use of listening in different situations; utilizing listening skills scale.

Research Project

Project/Area Number 20K14167
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionUniversity of Niigata Prefecture

Principal Investigator

Fujiwara Takeshi  新潟県立大学, 人間生活学部, 准教授 (80715160)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords聴くスキル / ソーシャル・スキル
Outline of Research at the Start

ソーシャル・スキルの中でも「聴くスキル」は基本的スキルと言われているが、その活用の有無は、状況に応じた使用スキルの変化や、そもそも個人が有する様々な認識によって大きく左右されると考えられる。本研究の目的は、(A)スキルの背景となる聴くことに関する意識を探索的に検討し、これが実際の聴き方にどのように影響するのかを明らかにすることと、(B)状況に応じた聴くスキルの使い分けの有効性を明らかにすることである。そのために、(A)と(B)について、質的・量的研究を組み合わせた複数の研究群を設定し、これを実施する。

Outline of Final Research Achievements

The purposes of this study were (a) to examine attitudes toward listening in an exploratory manner and to determine how these attitudes relate to each component of listening skills, and (b) to utilize a listening skills scale to determine the effectiveness of using different listening skills in different situations. For (A), two scales were made for which measuring (a) parents' awareness when listening to their children and (b) couples' perceptions when listening to each other. For (B), there were indicated that adolescents used different pattern of listening skills for different situations, and these forms of listening style had positively correlated overall social skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた研究成果とその公表を通じて、聴くことの背景にある様々な価値観を明らかにし、それが対人場面における聴き方やその後の適応に影響を与えることを明らかにした。幅広い年齢段階における聴くことの重要性を示すとともに、コミュニケーション行動の背景とその影響を心理学的観点から詳細に検討することが可能となったことに、高い学術的意義を有すると考えられる。こうして得られた知見を広く一般に公表することによって、聴くことを含むコミュニケーション向上のためのよりよい研修機会の提供に資するなど、社会的意義も深いと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症流行下における大学生のコミュニケーションの変化;自由記述調査と変化に対する感情からの理解の試み2023

    • Author(s)
      藤原健志
    • Journal Title

      人間生活学研究

      Volume: 14 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 保護者が子どもの話を聴くスキル―聴き上手な親を持つ子どもの育ちとは?―2023

    • Author(s)
      藤原健志
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス流行下における若者のコミュニケーションの変化2022

    • Author(s)
      藤原健志
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第54回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 話の聴き方の使い分けの検討 ―場面による聴き方の変化―2022

    • Author(s)
      藤原健志
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/takefuji

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/takefuji

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi