• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

To develop a task, not a questionnaire, measuring online metacognitive capacity

Research Project

Project/Area Number 20K14169
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKyorin University

Principal Investigator

Miura Hiroshi  杏林大学, 保健学部, 講師 (80726084)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsメタ認知 / 心理測定
Outline of Research at the Start

メタ認知は認知活動の効率化に不可欠な機能であり、教育におけるメタ認知の重要性はしばしば主張されている。しかしメタ認知研究は、領域固有の能力との交絡を排除し、オンラインのコントロール機能を測定する課題が存在しないという測定方法の問題を抱えている。そこで本研究では、オンラインのコントロール機能を捉えたメタ認知能力測定課題を新たに作成し、その妥当性を検証する。作成した課題の妥当性を既存の諸課題との関連を見ることで検証した後、大規模サンプルを用いた実験を行って課題の集団規準を作成する計画である。課題の英語版作成も予定している。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a task, which measures metacognitive capacity including online control, and to examine the validity of the task. The results showed that the task score was correlated with the performance of the Wisconsin Card Sorting Task and the impulsive error scores in Error Proneness Questionnaire. Considering that the Wisconsin Card Sorting Task and the impulsive error are related to metacognitive control, the validity of the task that was developed in this study was considered to be confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、コントロール機能を含む、オンラインのメタ認知能力を測定する課題を作成し、諸課題との関連を明らかにした点に学術的な意義を有する。
本研究で作成された課題は、これまで測定が難しかったメタ認知能力の一側面を捉えたものであり、教育現場や医療現場において実装が期待されるという点で、社会的意義を有する。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021 2020

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 絵が上手な人は事件をよく思い出せる2022

    • Author(s)
      三浦大志
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Does the revelation effect occur for everyone multiple times?2021

    • Author(s)
      Miura, H.
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公募シンポジウム「「人違いの心理学」を目指して:人物誤同定現象の解明とその意味するもの」話題提供・司会2020

    • Author(s)
      三浦大志
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi