• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effect of Teachers' Practice of Encouraging Questions and Help-seeking, Subjective Experience in Being Worried and Anticipated Costs and Benefits on Help-seeking: Junior high school students

Research Project

Project/Area Number 20K14173
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Goto Ayafumi  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (90708447)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords相談行動 / 援助要請 / 教師の働きかけ / 価値・コスト / 利益とコスト / 学習行動
Outline of Research at the Start

本研究では、教師が生徒に対して行う「教師への相談行動を促す働きかけ」と「生徒同士の相談行動を促す働きかけ」に着目し、その働きかけが生徒の学校適応に及ぼす影響を明らかにする。生徒が学習面や心理面の悩みを抱えた際に、自律的に友人に相談するのかあるいは依存的に友人に相談するのか、悩み及び相談行動に対する価値・コストが教師の働きかけとどのように関連するのかを明らかにする。以上を明らかにすることで、生徒が相談しやすい学級づくりや授業づくりにつながるような、教師の働きかけの具体策を提供する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of present study was to examine the relations between teachers’ practice of encouraging questioning and help-seeking and subjective experience in being worried, anticipated costs and benefits on help-seeking, and students’ independent and dependent help-seeking from teachers and classmates. An online survey was conducted among junior high school students at their class. The results of structural equation modeling indicated that (a) a high level of teachers’ practice related a high level of the benefits of help-seeking and subjective experience in being worried, and a low level of the costs of help-seeking, (b) the teachers’ practice and benefits on help-seeking was related to the students’ independent help-seeking from teachers and classmates.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、教師への相談行動を促す働きかけと生徒間の相談を促す働きかけが、生徒の相談に対する意識をより肯定的なものとし、相談行動を促進させることに着目した研究は国内外で見当たらない先進的な研究である。教師の働きかけとは、授業や学校生活の中で教師が生徒個人に声かけをしたり、学級全体に伝えたりする具体的な行動や応答を取り上げている。生徒に悩みや問題を解決することの価値や相談行動を選択することの価値を教師が日常的に高めることにより、自殺や悪質ないじめという緊急事態に至るまえに生徒からの相談を受けることができ早期対応が可能となると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] いじめ被害を見聞きした第三者による 教師への援助要請行動を抑制する要因の探索的検討2022

    • Author(s)
      後藤綾文・南学
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 73 Pages: 125-131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Cluster analysis of failure beliefs among Japanese junior high school students: Perspectives from “failure prevention” to “failure promotion”2021

    • Author(s)
      Akamatsu Daisuke & Goto Ayafumi
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • NAID

      130008071626

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Interaction effect between parenting and teacher support on students' help-seeking behavior2023

    • Author(s)
      Goto Ayafumi
    • Organizer
      The 20th Biennial EARLI Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 援助要請に対する教師の働きかけが悩み体験のあり方と利益・コスト認知,援助要請に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      後藤綾文
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Interaction effect between parenting and teacher support on students' help-seeking behavior2023

    • Author(s)
      Ayafumi Goto
    • Organizer
      The 20th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生の援助要請における家庭や学校の役割2022

    • Author(s)
      後藤綾文 企画代表者:本田 真大、企画者:永井 智、話題提供者:本田 真大、後藤 綾文、杉岡 千宏、水野 治久、指定討論者:岡田 涼、木村 真人、司会者:飯田 敏晴
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の援助要請スキルに対する有能感と社会経済的地位の関連2021

    • Author(s)
      後藤綾文
    • Organizer
      東海心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における失敗観プロフィールの検討2020

    • Author(s)
      赤松大輔・後藤綾文
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学業的援助要請における学業的・社会的有能感と教師の働きかけの交互作用効果2020

    • Author(s)
      後藤綾文・赤松大輔
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi