• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practical research of a Japanese version of group parent-child interaction therapy for children with developmental disorders and their parents

Research Project

Project/Area Number 20K14240
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionKobe Shinwa University

Principal Investigator

Furukawa kokoro  神戸親和大学, 文学部, 准教授 (90760661)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsグループPCIT / 子ども虐待・マルトリートメント予防 / 地域コミュニティ支援 / 発達障がい / 子育て支援 / コミュニティ支援 / グループ親子相互交流療法 / マルトリートメント予防 / PCIT / 親子相互交流療法 / 親子関係支援 / 虐待・マルトリートメント予防 / 親子相互交流療法(PCIT) / 臨床心理学
Outline of Research at the Start

アメリカで開発され、子どもの問題行動や親の育児ストレスの軽減に効果が実証されているグループPCIT(親子相互交流療法)を日本で初めて実施する。
フロリダ大学の開発チーム(Dr. Sheila Eyberg, Dr. Regina Bussing, & Dr. Melanie Nelson)による協力・助言を受けながら、①発達障がい児とその保護者へのグループPCIT日本版を開発すること、それを用いて、②コミュニティレベルにおける発達障がいの子どもとその保護者に対する親子関係の改善とマルトリートメント(不適切な養育)予防を目的とした支援の方法を検討することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a Japanese version of a group PCIT program to support parenting in local communities for the prevention of child abuse and maltreatment. 11 pairs of subjects (parents and children) participated in the program (mean age of caregivers 34.3 years, SD=3.97; mean age of children 21 .0 months, SD=8.98). The results showed a decrease in children's problem behaviors and caregivers' parenting stress. In addition, caregivers reported an improvement in the parent-child relationship and a recovery in their confidence in child rearing. The program is to be implemented in local public institutions in the future and is planned to continue as preventive support at the community level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、グループPCITが子どもの問題行動・養育者の育児ストレスの減少、親子関係の改善および養育者の育児への自信回復に有効であることを実証したことにある。この結果は子ども虐待・マルトリートメント予防の支援方法について、その具体例を示すことができたと考える。発達障がいは子ども虐待・マルトリートメントのリスク要因となることが指摘されており、地域コミュニティにおける一次予防の重要性が強調されていることからも、本研究がその具体的方法を提案できたことは、社会的意義が高い。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Florida/West Virginia University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Florida/West Virginia University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Florida(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] グループでのPCIT(Parent-Child Interaction Therapy:親子相互交流療法)を用いた 地域コミュニティにおける子育て支援 -神戸親和大学子育て支援ひろば『すくすく』での取り組み-2024

    • Author(s)
      古川 心
    • Journal Title

      神戸親和大学研究論叢

      Volume: 57 Pages: 1-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 親子への心理療法を支えるもの―親子相互交流療法(Parent-Child Interaction Therapy:PCIT)におけるMotivational Interviewing Techniques―2023

    • Author(s)
      古川 心
    • Journal Title

      神戸親和女子大学研究論叢

      Volume: 56 Pages: 39-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍における子育て支援―Internet Parent-Child Interaction Therapy(I-PCIT:インターネット親子相互交流療法)導入の試み―2021

    • Author(s)
      古川心
    • Journal Title

      神戸親和女子大学研究論叢

      Volume: 54 Pages: 41-49

    • NAID

      120007025876

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] A Mixed Methods Study of PCIT-Toddler Using a Group-Based, Abbreviated Design with Japanese Mothers and Toddlers2024

    • Author(s)
      Kokoro Furukawa, Robin Han, Lindsay Druskin, Sharon Phillips, Erinn Victory, Sheila M. Eyberg, and Cheryl B. McNeil
    • Organizer
      ABCT (Association for Behavioral and Cognitive Therapies) 57th Annual Convention
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Emerging Trends in Parent-Child Interaction Therapy2024

    • Author(s)
      Sharon Phillips, Kokoro Furukawa, Erin E. Reilly, Zohra Chahal, Erica Coates, Felipa T. Chavez, Melanie M. Nelson, Cheryl B. McNeil
    • Organizer
      ABCT (Association for Behavioral and Cognitive Therapies) 57th Annual Convention
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母子生活支援施設におけるインレジデンス・グループ親子相互交流療法(G-PCIT)2024

    • Author(s)
      古川心, Brestan-Knight Elizabeth, Eyberg M. Sheila, 加茂 登志子, 加藤 郁子, 加藤 知子, 川崎雅子, 小平 かやの, 山岡 祐衣, 山下 洋, 山下 雅子
    • Organizer
      第13回 PCIT & CARE合同研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] G-PCIT(グループPCIT:Group Parent-Child Interaction Therapy) の紹介2023

    • Author(s)
      古川 心
    • Organizer
      ふくおか ダブルリボン(re-bond)プロジェクト キックオフイべント「地域で親と子の絆を育める社会へー母子生活支援施設の現状と課題そして支援ー」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ASD児へのPCIT2021

    • Author(s)
      古川心
    • Organizer
      川崎医療福祉大学TEACCHトピックセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 親子相互交流療法(PCIT)年長児のための適合版:研究開発マニュアル2022

    • Author(s)
      加茂登志子, 川崎雅子, 古川心, 白石久美子
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      日本PCIT研修センター
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語版SESBI-R 改訂版サッターアイバーグ児童生徒の行動評価尺度 使用マニュアル2020

    • Author(s)
      加茂登志子・佐藤美幸・古川心
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      千葉テストセンター
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi