Development of an evaluation method of integrated safety technologies for protecting vulnerable road user based on actual accident data analysis
Project/Area Number |
20K14847
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
Ito Daisuke 関西大学, 社会安全学部, 教授 (90432244)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 交通安全 / 衝突安全 / 交通弱者 / 交通事故分析 / 有限要素解析 / 歩行者 / 自転車乗員 / 人体傷害 / 被害軽減 / 統合安全 / 傷害バイオメカニクス |
Outline of Research at the Start |
本研究は,実際の歩行者・自転車乗員(以下,交通弱者と称する)の事故状況を考慮した有限要素(FE)解析とそれに被害軽減技術を導入したFE解析の比較を通じて,実際の事故発生状況に基づき効率的にその効果を評価する方法を構築することを目的とする.そのため,①交通弱者の交通事故実態調査,②多数の因子を持つ事故現象を少数の試行点数で効率的に近似する手法の開発,③被害軽減技術による交通弱者保護効果の評価方法の構築について研究をおこなう.これにより,事故実態を考慮しつつ効率的に被害軽減技術の効果を見積もることができ,実事故発生状況に対する被害軽減技術の効果向上に貢献する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, the actual conditions of traffic accidents involving vulnerable road users such as pedestrians and cyclists were investigated. In addition, the kinematic behavior of vulnerable road users who collided with a car was clarified and injury metrics for each part of the whole body were discussed. The study confirmed from both accident data and crash simulations that serious brain injuries can occur in collisions between pedestrians, bicyclists, and four-wheeled vehicles, even in collisions with windshields, which are considered to have high head protection performance, when the collision speed is high.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現行の交通弱者の対四輪車衝突の頭部保護対策では,頭蓋骨骨折のような並進運動に起因する傷害への対策が施され,その被害軽減効果が議論されてきたが,実態として脳損傷の危険性もあり得ることを示したことは有益な知見であると考える.また,これらの知見を基に,より安全な衝突安全技術が開発されることで今後の交通安全の推進に寄与することから,社会的意義はあると考える.
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)