Urban Space Reallocation: A Network Design Approach
Project/Area Number |
20K14899
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
|
Research Institution | Shibaura Institute of Technology |
Principal Investigator |
Oyama Yuki 芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (20868343)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 街路空間再配分 / 交通ネットワーク設計 / 人中心 / 交通量配分 / 経路選択モデル / 歩行者 / ウォーカビリティ / 都市計画 / 交通計画 / ネットワークデザイン / 最適化 / 行動モデル / 都市空間デザイン |
Outline of Research at the Start |
本研究は,人々の移動・活動という視点から,都市空間という限りある資源の効果的な配分パタンを明らかにすることを目的とする.具体的には都市街路空間に着目し,現在の自動車主体の空間利用を見直し,スペースを異なる活動モード(自動車・歩行者・自転車等)へ最適に割り当て直すための問題を考える.そのため,空間変容が人々の移動・活動パタンに及ぼす影響を分析可能な枠組みとして,異なる複数の活動モードを一体的に考慮しうるマルチモーダル・ネットワーウ上の行動モデルを開発する.また行動需要分析を基に,空間配分の問題を最適化モデルとして定式化し,効果的な都市空間の使い方を(実際の都市ネットワークを対象に)議論する.
|
Outline of Final Research Achievements |
Human-centric urban space designs have been attracting growing attention in recent years. Along this goal, this research aims to develop a mathematical analysis method for reallocating urban spaces, which are currently used mainly for cars, to people without significantly reducing the convenience of existing traffic. Specifically, we have developed the following hour models: (1) an evaluation model of traffic congestion that could be caused by network design, (2) an evaluation model of positive effects on pedestrians by the space reallocation, (3) a multimodal network traffic assignment model that integrates both models, and (4) an optimal network design model that explicitly considers the effects on traffic congestion and pedestrian utilities.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人中心の都市空間再設計を進める上で,「いかにして既存交通の利便性を損なうことなく人々の活動にとって魅力ある空間を生み出すか」が,重要かつ困難な課題である.本研究は,そうした都市空間再設計において,適切なプロジェクトの対象地選定 (例: どの街路を歩行者専用/優先にすべきか) に答えられるための手法開発を実施したものであり,今後の都市計画・政策決定に重要な示唆を与えるものと考える.
|
Report
(4 results)
Research Products
(18 results)