Project/Area Number |
20K14930
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 23040:Architectural history and design-related
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | クリスタル・パレス / クリスタル・アーキテクチュア / 建築構法史 |
Outline of Research at the Start |
1851年万国博覧会会場として建設されたクリスタル・パレスは、図像学的に後の近代建築に影響を与えたと建築史上位置付けられる一方、同時代に建てられた一連の類似建築(軽く明るい大空間を技術的に達成したそれらの建築は「クリスタル・アーキテクチュア」と19世紀当時呼称されていた)は、クリスタル・パレスの亜種として軽視されてきた。本研究は19世紀英国における真の技術状況・建築的到達点を理解するために、これまで無視されてきた鉄骨造建築の木材使用部位や、亜種として軽視されてきた建築群についても図面情報・現地実測調査等に基づいた位置付けを行い、建築構法史の新たなグローバル・ヒストリーを描くものである。
|
Outline of Final Research Achievements |
The use of wood in the Crystal Palace is likely due in large part to ideas provided by Joseph Paxton, who was an expert in handling large spaces covered by glass through his conservatory architecture. On the other hand, if we look at iron-framed buildings from the same period, we do not necessarily see this type of use of wood being seen very often. For example, the Royal Mint, built in Sydney during the same period, and the Bethnal Green Museum in London are still standing, but the use of wood in these buildings is not seen in the way that Crystal Palace was. This shows that, like Crystal Palace, the decisions on the application of technology in the series of Crystal Architecture works were also influenced by the personal experience of the designers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「クリスタル・パレスはパクストンが設計した」と言い切ることはヒロイックな虚像を生み出し、「クリスタル・パレスはパクストンが設計したのではない」と言い切ることは構法が自動的に建築を生んだかのような誤解を生む。二者択一ではなく、パクストンを含む「複数の設計者」が、「構法的・様式的な価値判断に基づく意思決定」をしていった結果、クリスタル・パレスがつくられた、というのが真の姿である。一連のクリスタル・アーキテクチュア群も同様に、人の意思だけによってつくられたのでもなく、物の技術だけによって生まれたのでもな。これまでの建築史記述からはこぼれ落ちていた、よりダイナミックな建築物同士のつながりが発見された。
|