Project/Area Number |
20K14961
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | Tokyo University of Marine Science and Technology (2021-2022) The University of Tokyo (2020) |
Principal Investigator |
Yoshida Takero 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (30771505)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 合成開口レーダ / 海洋 / 船舶 / 河川 / 速度ベクトル / 海域 / 水域 / 信号処理 / 海洋観測 / 海流 |
Outline of Research at the Start |
合成開口レーダ(SAR)による速度ベクトル計測は、海洋分野において海流計測に応用が期待されている。これまでSARを用いた移動体の速度計測は、2台のレーダを並べて計測し、2台の中央から計測対象を見た視線方向の1方向成分しか計測できなかった。そこで、マルチルックという信号処理を活用することで2方向速度成分を求める新たな計測理論が申請者らにより示された。2方向の速度成分から速度ベクトル計測が可能となる。この手法を海域において適用可能か検証するために、本研究では数値シミュレーション及びSAR画像解析を行う。そして、速度ベクトルを推定するためのレーダ信号解析の特性把握と、海流計測への適用性を評価する。
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Outline of Final Research Achievements |
In the observation of velocity vectors of moving objects using synthetic aperture radar, a method called multi-look processing was applied to estimate two directional velocity components. In this study, numerical simulation and image analysis of synthetic aperture radar images were used to verify the applicability of the method for velocity vector estimation in actual marine and aquatic environments. Specifically, the method was evaluated for surface current in rivers and coastal areas. In addition, a method for estimating the velocity vector of cruising ships using synthetic aperture radar images in Spotlight mode was verified, and detection of moving ships was also studied as a preprocessing.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
合成開口レーダによる計測方法の新たな提案を行い、その手法の評価や制限などを検証した。船舶についての移動情報を取得することは、船舶自動識別装置を搭載していない船の情報を得ることにつながる。また、海域や水域において流れの計測に対しては、海域や水域におけるデータを取得する際の手法として、適用性に制約はあるものの今後発展する可能性があるといえる。
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