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Development of a Safe Return to Port Simulation Method for Damaged Passenger Ships

Research Project

Project/Area Number 20K14966
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionNational Institute of Maritime, Port and Aviation Technology

Principal Investigator

kawamura kouki  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 海上技術安全研究所, 主任研究員 (80757724)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords損傷時復原性 / 浸水シミュレーション / 粒子法 / GPGPU / 有限体積法 / MPS法 / 傷時復原性
Outline of Research at the Start

損傷浸水事故発生時における客船の安全帰港シミュレーション手法を開発する。多数の乗客を有する旅客船は損傷事故時においても自力航行にて安全に帰港することが求められる。しかしながら様々な損傷事故シナリオ、海象を考慮した客船の操縦・波浪中運動シミュレーション手法はまだ確立されていない。本研究においては浸水、船内滞留水、波浪などによる流体力を二つの数値計算手法によって求め、カップリングを行うことで損傷時における船舶の運動予測を可能とし、安全帰港時における損傷と安全性の関係を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

To develop a safe return to port simulation method for passenger ships in the flooding accident, the following studies were conducted:
・A region partitioning method using 2D slice grids and a dynamic load balancing method based on the calculation time are developed, achieving approximately 50% parallel efficiency using 64 GPUs.・To evaluate the survivability of damaged ships, a coupled computation method that simulates the motion of a floating body with partially filled tanks is developed. This method integrates the Moving Particle Semi-implicit (MPS) method with the finite volume method (FVM) using Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS) equations through peer-to-peer (P2P) file exchange, thereby retaining the advantages of each discretization technique.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多数の乗客を有する客船は、浸水事故発生時においても一定レベルに被害を抑え、安全に帰港することが求められる。様々な事故シナリオにおける安全対策を検討する際に、船体の運動性能や操縦性能が必要となるが、数値シミュレーションによる検討は有力であると考えられる。本研究ではこれに資する計算手法として、部分的に水が充填されたタンクを持つ浮体の運動をシミュレーションする連携計算手法を開発した。本手法の学術的意義として、現実的な計算時間に抑えつつ、各離散化手法の利点を保持するところにある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Development of a Coupled Method of Finite Volume and Particle Methods Based on Peer-to-Peer File Exchange2024

    • Author(s)
      Kawamura Kouki、Hino Takanori
    • Journal Title

      International Journal of Offshore and Polar Engineering

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 83-92

    • DOI

      10.17736/ijope.2024.sv08

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Coupled Method of Finite Volume and Particle Methods Based on Peer-to-Peer File Exchange2023

    • Author(s)
      Kawamura Kouki、Hino Takanori
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty-third (2023) International Ocean and Polar Engineering Conference www.isope.org Ottawa, Canada, June 19-23, 2023

      Volume: 23 Pages: 2449-2456

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] GPU クラスタにおける動的負荷分散を用いた粒子法によるスロッシング計算2020

    • Author(s)
      河村 昂軌
    • Organizer
      日本流体力学会年会 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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