• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Smartphone tools in medication education to patients with hearing disabilities for act on eliminating discrimination

Research Project

Project/Area Number 20K16100
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 47060:Clinical pharmacy-related
Research InstitutionDaiichi University, College of Pharmaceutical Sciences

Principal Investigator

Hyoguchi Naomi  第一薬科大学, 薬学部, 教授 (80854728)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords聴覚障害 / e-learning / 服薬指導 / コミュニケーション / 合理的配慮 / スマートフォン / コミュニケーションカード / e-Learning / 配慮カード
Outline of Research at the Start

薬剤師の合理的配慮に基づく聴覚障がい者への服薬指導には、薬剤師が聴覚障害を理解し、聴覚障がい者との効果的なコミュニケーションによる情報提供と、外見では障害が分からない聴覚障がい者が、配慮の必要性を薬剤師に伝える事が必要である。聴覚障害の理解向上のための聴覚障害e-Learningと、聴覚障がい者が会話での配慮方法を伝える配慮カードが薬剤師の聴覚障がい者への服薬指導にもたらす効果を評価する。

Outline of Final Research Achievements

Two-course e-learning system with communication and explanation tools for patients with hearing loss has been developed. The learning course explains hearing loss and appropriate actions in medication education and investigates pharmacists’ recognition about medication education and the necessity of learning for hearing loss, while the evaluation course evaluates the implementation of necessary actions in medication education and changes in pharmacists’ recognition of medication education with the patient compared to before the e-learning. From February to September 2022, 41 pharmacists completed the learning course, with 22 advancing to the evaluation course. Prior to learning, they had difficulty communicating with patients with hearing loss. However, after learning their confidence in medication education improved through understanding about hearing loss and practicing appropriate actions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

薬剤師が聴覚障害、聴覚障害のある方とのコミュニケーション、聴覚障害への配慮を学ぶインターネット教材を作成し、薬剤師や薬学部の学生の自主学習用教材として活用しました。教材による学習は、薬剤師の聴覚障害についての理解を高め、聴覚障害のある患者さんへの薬についての説明、患者さんの症状の聞き取りや相談での薬剤師の聴覚障害への配慮を高めました。
聴覚障害のある方から筆談をしてくださいなど、会話での聴覚障害への配慮を伝えるカードを作成し、聴覚障害のある方へ2300セットを配布し使用状況を調査しました。教材とカードの活用は、聴覚障害のある方が薬を正しく安心して使用できることに貢献できる事が示されました。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Comparison in the Recognition about Medication Education between People with Prelingual Hearing Loss and Pharmacists2022

    • Author(s)
      Hyoguchi Naomi、Yoshida Rikihisa、Ogura Hidemi、Yamasaki Hirofumi、Tanaka Taizou、Kubota Toshio
    • Journal Title

      YAKUGAKU ZASSHI

      Volume: 142 Issue: 2 Pages: 181-188

    • DOI

      10.1248/yakushi.21-00152

    • NAID

      130008149678

    • ISSN
      0031-6903, 1347-5231
    • Year and Date
      2022-02-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 服薬指導に関する先天性聴覚障害者と薬剤師の認識の比較2022

    • Author(s)
      俵口奈穂美、吉田力久、小倉秀美、山崎博史、田中泰三、窪田敏夫
    • Journal Title

      薬学雑誌

      Volume: 142 Pages: 181-188

    • NAID

      130008149678

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コミュニケーション改善のためのツール活用について 聴覚障害のある患者と薬剤師の意識2023

    • Author(s)
      俵口奈穂美、尾塚哲平、幸重成晃、窪田敏夫
    • Organizer
      日本薬学会第143回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬剤師を対象とした聴覚障害e-learningシステムの構築と服薬指導の自信への効果2023

    • Author(s)
      俵口奈穂美、窪田敏夫
    • Organizer
      第4回福岡県薬剤師会学術大海
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害e-learningシステムの構築と 服薬指導の自信への効果2022

    • Author(s)
      俵口奈穂美、窪田敏夫
    • Organizer
      第32回医療薬学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障がい者への服薬指導のために薬剤師に求められていること2021

    • Author(s)
      俵口奈穂美
    • Organizer
      第54回日本薬剤師会学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 聴覚障害の服薬指導への影響に関する聴覚障がい者と薬剤師の認識2021

    • Author(s)
      俵口奈穂美
    • Organizer
      第31回医療薬学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 音声コミュニケーション障害を有する患者へのヘルスリテラシーに対する薬剤師の役割2021

    • Author(s)
      俵口奈穂美
    • Organizer
      第54回日本薬剤師会学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 調剤と情報2022

    • Author(s)
      俵口 奈穂美
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      じほう
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] モダンメディア2022

    • Author(s)
      俵口 奈穂美
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      栄研化学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 調剤と情報2022

    • Author(s)
      俵口奈穂美
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      じほう
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi