• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ゲーム障害におけるハームリダクションの観点に基づいた入院治療の効果とその神経基盤

Research Project

Project/Area Number 20K16619
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 52030:Psychiatry-related
Research InstitutionTokyo Medical and Dental University (2020, 2022-2023)
Neuropsychiatric Research Institute (2021)

Principal Investigator

小林 七彩  東京医科歯科大学, 大学院医歯学総合研究科, ジョイントリサーチ講座助教 (80841668)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywordsゲーム行動症 / 習慣及び衝動の障害 / 危険なゲーム使用 / smartphone / gaming disorder / MRI / ADHD / ASD / スマートフォン / ゲーム障害 / スポーツ / 骨密度 / 体力 / 握力 / 敏捷性 / ハームリダクション / ネット依存 / スマホ依存 / fMRI
Outline of Research at the Start

ゲーム障害はギャンブル障害と同じ行動嗜癖に分類され、青少年を中心に、不登校や引きこもり、家庭内暴力、学業不振や就労機会の喪失などを招く重大な社会問題となっている。しかしスマートフォンやパソコン等の情報通信機器は我々にとって非常に身近な存在であることから、従来の「嗜癖対象から引き離す」治療はその継続が困難なケースが多い。我々はハーム・リダクションの観点からゲーム障害の治療を行い一定の効果を得ており、治療前後の脳機能画像と臨床症状評価を詳細に調査し、治療による脳機能の変化や治療効果に影響する因子を明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は新たに6名の入院患者のリクルートをおこなった。これまでの集計データとしては、N=38名、男性28名、女性10名、主診断はゲーム行動症31名、ゲーム行動症はつかないものの、SNS等何らかのネット使用の問題があると判断された者が7名、年齢16(12-34), スクリーンタイムpre 11時間(5-21)、post5.5時間(0-10)
Internet Addiction Test(IAT)はpre70(36-84), post41(0-79)、握力Tscore 38.7 (-2.7-79.5) post40.3 (-2.7-59.3)、腹筋T score pre35.4 (11.0-54.4) post37.8 (2.9-58.1)、柔軟性Tscore pre36.7 (4.2-58.2) ,post40.3 (4.2-63.2)、敏捷性Tscore pre31.2 (-24.9-55.2),post 27.5 (-24.9-49.0)、といずれも平均(Tscore50)を下回る結果であった。入院前後でのネット使用時間はp=3.19e-06、IATはp=0.018と優位な改善を認めた。入院前後のTスコアはいずれも有意差は認めなかった(握力Tスコア:p値 = 0.953873、腹筋Tスコア:p値 = 0.590488、柔軟性Tスコア:p値 = 0.585467、敏捷性Tスコア:p値=0.593063)1ヶ月の入院では体力の改善までは認めなかったが、スクリーンタイム、IATスコアの改善を認めた。引き続きN数の増加、長期的な効果に関しても検証が必要である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

健常者のデータが取れる予定であったが、アンケートへの組み入れが遅れ、今年度取得予定である。

Strategy for Future Research Activity

引き続き入院患者のデータを取得し、健常者のデータも追加で収集する。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Treatment readiness and prognosis for problematic smartphone use: Evaluation of the Stages of Change, Readiness, and Treatment Eagerness Scale (SOCRATES) and log data.2024

    • Author(s)
      Kobayashi N, Jitoku D, Mochimatsu R, Hamamura T, Honjo M, Takagi S, et al.
    • Journal Title

      PCNreports

      Volume: e172 Issue: 1

    • DOI

      10.1002/pcn5.172

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アディクションの脳画像研究2022

    • Author(s)
      小林七彩,髙橋英彦
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 41(2) Pages: 198-204

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 行動嗜癖の脳画像所見2020

    • Author(s)
      高橋英彦,小林七彩
    • Journal Title

      医師会雑誌

      Volume: 149 Pages: 6-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Difficulty in switching attention and its neural basis in problematic smartphone use; validation using a smartphone log application and brain MRI.2023

    • Author(s)
      Nanase Kobayashi、Daisuke Jitoku1, Toshitaka Hamamura2, Akio Yoneyama2, Masaru Honjo2, Genichi Sugihara 1, Hidehiko Takahashi1.
    • Organizer
      The International Behavioral Neuroscience Society (IBNS)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Difficulty in switching attention and its neural basis in problematic smartphone use: validation using a smartphone log application and brain MRI.2023

    • Author(s)
      小林七彩
    • Organizer
      IBSN
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] メタバースと精神医学2022

    • Author(s)
      小林七彩 治徳大介 中島涼子 杉原玄一 髙橋英彦
    • Organizer
      NEURO2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ネット・ゲーム障害とスマートフォン使用記録2022

    • Author(s)
      小林七彩,治徳大介,中島涼子,浜村俊傑 本庄勝,杉原玄一,髙橋英彦
    • Organizer
      アルコールアディクション学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンログ取得アプリによる患者の治療準備性の予測2022

    • Author(s)
      小林七彩
    • Organizer
      ポジティブサイコロジー学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ネット依存入院患者の体力に関する実態調査2021

    • Author(s)
      小林七彩
    • Organizer
      スポーツ精神医学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ネット依存入院患者の実態調査2021

    • Author(s)
      小林 七彩
    • Organizer
      2021年度アルコール・薬物依存関連学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 企画シンポジウム“スマートフォン依存の現状と対策を考える-教育,医療,産業の観点から-”医療現場でのネット・スマホ依存.2020

    • Author(s)
      小林七彩
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] メチルフェニデートと心理教育プログラムが有効であった、万引を繰り返すゲーム障害の一例2020

    • Author(s)
      小林 七彩
    • Organizer
      第116回日本精神神経学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi