Project/Area Number |
20K18870
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
|
Research Institution | Hirosaki University |
Principal Investigator |
Nomura Osamu 弘前大学, 医学研究科, 助教 (20866222)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 感情 / 価値制御理論 / 達成感情 / 医療者教育 / 心理測定尺度 / 医学教育 / 感情尺度 / 教育心理学 / ラーニング・サイエンス / 制御価値理論 / 臨床推論 / 統制価値理論 |
Outline of Research at the Start |
医師および医学生の感情は、自身のパフォーマンスに大きく影響する。しかしながら、日本国内では医学教育に特化した感情を測定する尺度は存在せず、十分な研究がなされていない。本研究は、開発された日本語版医学教育感情尺度の妥当性を段階的に検証するものである。日本の医学生を対象に、臨床推論を用いた学習環境を中心に感情データを収集および評価し、日本国内の医学教育感情研究を発展させるツールを開発する。
|
Outline of Final Research Achievements |
Physicians' and medical students' emotions can influence their performance in practice and training; however, there has been no research on learners' emotions in Japanese medical education. The aim of this study was to collect validity evidence of the Japanese version of the Medical Education Emotion Scale (J-MES) developed by Nomura et al. and to examine whether the J-MES can be used in Japanese medical education in using Kane's framework of validity arguments. The research was conducted in three educational settings: 1) undergraduate medical education, 2) postgraduate medical education, and 3) clinical training developed in response to to COVID-19 pandemic. The results showed that sufficient evidence was collected in all settings and J-MES can be used to study trainees' emotions in medical education in Japan.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
J-MESが医療者や医学生が負担なく回答でき、心理統計学的にも信頼性の高い尺度であることが統計解析により示され、さらには医療者教育の多様な学習・研修・業務環境で活用可能であること、そして、これらの検証を通じて、同尺度が我が国の医学教育研究に実装可能なツールであることが判定されるに至った。
|