• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Educational Model for Enhancing Nursing Practice Skills that accommodates Students with Broad Autism Phenotype Tendency

Research Project

Project/Area Number 20K19013
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

Kosuke Kawamura  京都橘大学, 看護学部, 准教授 (20708961)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsBroad Autism Phenotype / 看護系大学生 / 社会的スキル / コミュニケーション・スキル / Social Skills Training / 看護実践力 / コミュニケーションスキル / 看護実践能力 / 看護学生 / 教育モデル / シミュレーション教育
Outline of Research at the Start

看護系大学において、発達障害のある学生は増加している。発達障害者と健常者の境界に位置する広範な自閉症発現型(Broad Autism Phenotype:BAP)傾向の学生も含めると、さらに多いと推察される。
そのため、このような学生に対する看護実践能力の修得に向けた支援は急務であるが、国内外において報告はほとんどみられない。
そこで、本研究では、学生のBAP傾向の看護実践能力への影響を明らかにし、その結果をふまえ、シミュレーション教育を中心としたBAP傾向の学生にも対応した看護実践能力育成のための教育モデルの開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the relationship between Broad Autism Phenotype (BAP) and nursing practice skills among nursing students and to develop an educational model to enhance nursing practice skills that accommodates students with BAP tendency.
The results examining the relationship have shown that a high degree of BAP in nursing students affects their communication skills and that the characteristics of “aloof” may make it difficult to acquire nursing practice skills. We tried to develop an educational program that takes into account the characteristics of students with high degrees of BAP in order to improve their interpersonal skills (social skills) and communication skills. This program may improve social and communication skills even among those with low BAP, and more significantly among those with high BAP.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

BAPの程度の高い看護学生は、コミュニケーション・スキルが低く、対人関係能力が低いため、臨地実習における学修が困難な可能性が高い。
本研究により、学修が困難な学生に対して支援する際、教員は打ち解けなさという特徴を考慮することが重要であることが明らかとなった。また、本研究で構築した「ジェスチャーゲーム」や対人関係を推察する「物語の完成」などの4週間のプログラムにより、BAPの程度が高い者でも社会的スキルとコミュニケーション・スキルが向上することが示唆された。
本研究成果はBAPのある看護学生における修学支援の基盤モデルになるとともに、看護系以外の大学生においても応用できる可能性がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2022 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Broad Autism Phenotypeの状況の高い女子看護系大学生の社会的スキル,コミュニケーション・スキルの向上のための教育プログラムの構築2024

    • Author(s)
      川村晃右、松本賢哉、森岡郁晴
    • Journal Title

      日本健康教育学会誌

      Volume: 32(2) Pages: 72-83

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Status of the Broad Autism Phenotype Among Female Nursing University Students: Relationships to Communication and Nursing Practice Skills2022

    • Author(s)
      川村 晃右、松本 賢哉、森岡 郁晴
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Nursing Research

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 2_261-2_269

    • DOI

      10.15065/jjsnr.20211011153

    • ISSN
      2188-3599, 2189-6100
    • Year and Date
      2022-07-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Status of broad autism phenotype and its relationship to communication skills and nursing practice skills among female nursing university students2022

    • Author(s)
      Kosuke Kawamura , Kenya Matsumoto , Ikuharu Morioka
    • Organizer
      7th International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある看護学生に対する支援の充実に向けた課題:教員が捉える教育上の困難と支援との関連性に基づく検討2020

    • Author(s)
      川村晃右,十倉絵美
    • Organizer
      日本精神保健看護学会 第30回学術集会・総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi