• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

看護共感プログラム作成に向けたVR技術の可能性と評価

Research Project

Project/Area Number 20K19020
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionHamamatsu University School of Medicine

Principal Investigator

水嶋 好美 (青木好美 / 青木)  浜松医科大学, 医学部, 助教 (70781376)

Project Period (FY) 2021-02-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords共感 / Reynolds Empathy Scale / 看護師 / 患者 / ビデオ / 看護学生 / 共感特性 / 視点取得 / 看護 / 教育プログラム / VR / 動画
Outline of Research at the Start

医療現場において、高齢化や医療の発展に伴う患者の社会的背景や疾患の多様化によって、医療従事者のなかでも特に看護師の共感的かかわりが一層求められている。看護師に求められている共感は患者への精神的ケアの遂行だけでなく、専門的な指導や意思決定支援をする上でも重要である。そのため、看護学生に対して共感を教育することは必要不可欠と言える。しかし、共感という抽象的な概念は評価が難しく、効果的な共感教育プログラムは明確に示されていない。本研究は、Virtual Reality技術を用いた教育コンテンツ開発に向けて看護学生を対象とした共感教育プログラムを作成することを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

医療現場において、高齢化や医療の発展に伴う患者の社会的背景や疾患の多様化によって、共感的なかかわりが一層求められている。看護師に求められている共感の能力は患者への精神的ケアの遂行だけでなく、専門的な指導や意思決定支援をする上でも重要である。しかし、共感の能力を効果的に教育するためのプログラムは明確に示されていない現状がある。応募者は、全国の看護師を対象にした研究によって共感の能力を自己評価するための臨床対人反応性指標を作成している。本研究は、本来、看護師に求められる共感の能力を教育するためのプログラムを開発し、臨床対人反応性指標を用いて評価することで効果的な教育プログラムを開発することを目的とする。
教育を評価するためには、患者の評価、看護学生の自己評価、他者評価が必要である。そでが可能な共感を評価するReynolds Empathy Scaleを患者が評価可能な項目で再翻訳し、信頼性と妥当性を検証した。論文を執筆し、査読中である。翻訳した項目について、看護科学学会で発表した。Reynolds Empathy Scaleは看護学生の自己評価、客観的な他者評価の信頼性と妥当性を検証するため、引き続き、研究を行う予定である。
効果的な教育プログラムを開発するため、3パターンのシナリオ(共感的な看護師、非共感的な看護師、自己中心的な看護師)をもとに看護師の共感に関するビデオを作成した。このビデオを用いて、共感教育が行えるか否か検証していく予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナ禍でやや遅れていたものの、おおむね順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

看護科学学会での学会発表。看護学生に対するインタビューを分析し、論文執筆とシナリオ作成を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development of the Clinical Interpersonal Reactivity Index to evaluate nurses’ empathy2021

    • Author(s)
      Aoki Yoshimi、Katayama Harumi
    • Journal Title

      Nursing & Health Sciences

      Volume: 23 Issue: 4 Pages: 862-870

    • DOI

      10.1111/nhs.12875

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 患者が看護職の共感を評価する日本語版Reynolds Empathy Scaleの項目の検討2023

    • Author(s)
      青木好美,片山はるみ
    • Organizer
      第43回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Current status of empathic communication education for nurses in Japan2022

    • Author(s)
      Yoshimi Aoki, Harumi Katayama
    • Organizer
      the 25th East Asia Forum of Nursing Scholars (EAFONS) Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi