Project/Area Number |
20K19330
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Osaka Kawasaki Rehabilitation University |
Principal Investigator |
Imai Ryota 大阪河崎リハビリテーション大学, リハビリテーション学部, 講師 (40823240)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 慢性腰痛 / Virtual Reality / 運動恐怖 / 運動療法 / リハビリテーション / 慢性疼痛 / 腰痛 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,申請者らが確立した運動恐怖の定量化技術をVirtual Reality(VR)に応用させ,【a】慢性腰痛患者の運動恐怖をVRリハビリテーション(以下:VRリハビリ)中の運動学的データを,定量化する簡易評価システムを構築する.そして,【b】運動恐怖を減少させるとともに運動機能を向上させるための,新たな運動療法プログラムを開発するとともに,【c】運動恐怖や運動機能の改善効果を定量化された評価システムで検証することで,慢性腰痛患者の生活の質や復職を支援するためのリハビリの礎とする.
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Outline of Final Research Achievements |
A novel apparatus capable of quantifying the lumbar region's range of motion and movement velocity has been devised utilizing virtual reality (VR). The assessment criteria were utilized to ascertain the extent of physical mobility, while a software application was developed to facilitate therapeutic exercises through a VR gaming interface. Following its application to patients suffering from chronic low back pain, a notable reduction in not only pain intensity but also fear and catastrophic ideation was observed. Furthermore, patients who had experienced decreased productivity as a consequence of chronic low back pain demonstrated substantial improvement upon implementation of this approach.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
慢性腰痛を罹患している人は非常に多いため,家庭内で気軽にできる運動療法は必須である.しかしながら,運動が重要であることが理解できていても運動頻度が高くなることはない.その点で,VRはゲーミフィケーションの要素もあり,楽しく運動を実施できる.また,VRは家庭内でも使用が可能であり,社会的意義は高いと考える.
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