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Development and validation of Virtual Reality-based rehabilitation for chronic low back pain patients

Research Project

Project/Area Number 20K19330
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
Research InstitutionOsaka Kawasaki Rehabilitation University

Principal Investigator

Imai Ryota  大阪河崎リハビリテーション大学, リハビリテーション学部, 講師 (40823240)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords慢性腰痛 / Virtual Reality / 運動恐怖 / 運動療法 / リハビリテーション / 慢性疼痛 / 腰痛
Outline of Research at the Start

本研究では,申請者らが確立した運動恐怖の定量化技術をVirtual Reality(VR)に応用させ,【a】慢性腰痛患者の運動恐怖をVRリハビリテーション(以下:VRリハビリ)中の運動学的データを,定量化する簡易評価システムを構築する.そして,【b】運動恐怖を減少させるとともに運動機能を向上させるための,新たな運動療法プログラムを開発するとともに,【c】運動恐怖や運動機能の改善効果を定量化された評価システムで検証することで,慢性腰痛患者の生活の質や復職を支援するためのリハビリの礎とする.

Outline of Final Research Achievements

A novel apparatus capable of quantifying the lumbar region's range of motion and movement velocity has been devised utilizing virtual reality (VR). The assessment criteria were utilized to ascertain the extent of physical mobility, while a software application was developed to facilitate therapeutic exercises through a VR gaming interface. Following its application to patients suffering from chronic low back pain, a notable reduction in not only pain intensity but also fear and catastrophic ideation was observed. Furthermore, patients who had experienced decreased productivity as a consequence of chronic low back pain demonstrated substantial improvement upon implementation of this approach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

慢性腰痛を罹患している人は非常に多いため,家庭内で気軽にできる運動療法は必須である.しかしながら,運動が重要であることが理解できていても運動頻度が高くなることはない.その点で,VRはゲーミフィケーションの要素もあり,楽しく運動を実施できる.また,VRは家庭内でも使用が可能であり,社会的意義は高いと考える.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 特集 疼痛に対する最新の理学療法-治療効果を最大化するための理論と実践 疼痛リハビリテーションに対するvirtual realityの可能性2020

    • Author(s)
      今井亮太
    • Journal Title

      理学療法ジャーナル

      Volume: 54 Issue: 10 Pages: 1165-1170

    • DOI

      10.11477/mf.1551202070

    • ISSN
      0915-0552, 1882-1359
    • Year and Date
      2020-10-15
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 運人工膝関節全置換術後患者の階段昇降時の恐怖回避思考軽減を目的としたVirtual realityアプローチ2022

    • Author(s)
      今井亮太
    • Organizer
      日本ペインリハビリテーション学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 運動恐怖を抱く慢性腰痛患者に対するVirtual Realityを用いた新たな運動療法2021

    • Author(s)
      今井亮太
    • Organizer
      第25回日本ペインリハビリテーション学会学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 運動恐怖を抱く慢性腰痛患者に対するVirtual Realityを用いた新たな運動療法 -1症例による検討-2021

    • Author(s)
      今井亮太,藤井廉 , 西上智彦
    • Organizer
      日本ペインリハビリテーション学会学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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