• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of "knowledge" and construction of a class model that utilizes "knowledge" in the dance field of school physical education

Research Project

Project/Area Number 20K19600
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionNational Institute of Fitness and Sports in Kanoya

Principal Investigator

KAKOI CHIKAKO  鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 准教授 (70557082)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsダンス / 発達段階 / 体系化 / 知識 / 技能 / 評価観点 / 授業 / 授業モデル / 学校体育
Outline of Research at the Start

本研究では,保健体育科における体育分野の「ダンス系」領域について,学習指導要領の「技能」に対応した「知識」を発達段階別に明らかにし,「技能」と関連させた「知識」を活用した学年別の授業実践モデルまでを構築する.さらに,開発した授業実践モデルの学校現場での効果検証を通して,授業実践モデルの有用性を明らかにする.本研究を実施することにより,学校体育現場での系統性をもったダンス指導の確立に貢献することが期待できる.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the “knowledge” corresponding to skills in the dance field, and to build a lesson practice model for each developmental stage that utilizes the ”knowledge“ associated with the skills.
First, we completed a “skill evaluation perspective structure chart” based on the developmental stages corresponding to the skills in the course of study. Next, based on the “skill evaluation perspective structure chart” created for each developmental stage, study methods and teaching materials that link “knowledge” and “skills” for each grade, and create unit plans and lesson plans. After that, classes were practiced at each school type according to the class model based on the created unit plan and instruction plan. As a result, we were able to confirm the usefulness of the dance lesson model that utilizes “knowledge” in each school type.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において,発達段階を考慮したダンスの「技能」に対応した「知識」を体系化することができた.このことにより,教師がそれぞれの校種・学年でダンス授業を行う際の指導すべき「技能」に対応した「知識」が明確となり,評価に関しても学習者に習得が期待される「知識」が明示されることにより,評価規準が明確になり,学習成果の保障に繋がる.さらに課題解決を想起させる問いの深化が生まれ,授業を構成する上でも大きな一助となる.また,「技能」と関連させた「知識」を活用した授業方法のモデルを示すことで,たとえダンスを専門としない体育教師でも,授業の質を落とすことなく授業に取り組むことができるようになると考えられた.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 研究報告まとめ2023

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Journal Title

      女子体育研究会だより

      Volume: 83 Pages: 3-6

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究報告(公開授業・研究発表)2023

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 65 Pages: 49-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ~感じて 動いて 考えて~ ー表現・ダンス授業の「主体的,対話的で深い学び」;ダンスの知識を問うー2022

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Journal Title

      女子体育研究会だより

      Volume: 82 Pages: 3-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 第55回全国女子体育研究大会鹿児島大会 研究概要・分科会の研究内容2022

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Journal Title

      第55回全国女子体育研究大会鹿児島大会研究紀要

      Volume: 1 Pages: 22-118

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 表現・ダンス授業における「主体的・対話的で深い学び」について2021

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Journal Title

      女子体育研究会だより

      Volume: 81 Pages: 3-3

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リズム系ダンスの学習指導要領の「技能」に対応させた「知識」の整理-発達段階を踏まえた「技能評価観点構造図」の作成-2023

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Organizer
      2022年度 体育・保健体育ネットワーク研究会 ファイナルラウンド
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 表現系ダンスの学習指導要領の「技能」に対応させた「知識」の整理 -発達段階を踏まえた「技能評価観点構造図」の作成-2022

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第42回学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 第55回全国女子体育研究大会鹿児島大会 研究報告2022

    • Author(s)
      栫ちか子
    • Organizer
      第55回全国女子体育研究大会鹿児島大会(オンデマンド開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 表現・ダンス授業の発達段階を踏まえた「知識」の整理-教員養成課程において活用できる教材の作成-2021

    • Author(s)
      栫 ちか子, 小松恵理子, 金浦美咲
    • Organizer
      九州体育・スポーツ学会第 70 回記念大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 学校体育「ダンス系」領域の「知識」の明確化と「知識」を活用した授業モデルの構築

    • URL

      https://kakoi-edu.jp/?page_id=458

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi