• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational support robot that encourages learners to improve their ability to apply and explore

Research Project

Project/Area Number 20K19909
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 61060:Kansei informatics-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Jimenez Felix  愛知県立大学, 情報科学部, 准教授 (60781507)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords教育支援ロボット / 深層学習 / 困惑推定手法 / 認知的徒弟推進理論 / Human-Robot-Interaction / 共同学習 / 認知的徒弟性理論 / 認知的徒弟制理論 / 心理状態推定システム
Outline of Research at the Start

近未来社会では,人には知識の応用力や探究心が必要とされる.本研究では,学習者の応用力と探求心の向上を目的とし,認知的徒弟制理論をベースとした教育支援ロボットを開発する.認知的徒弟制理論は,人の応用力と探求心の向上を促す学習支援法である.本研究では,被験者実験を繰り返し実施することで,認知的徒弟制理論に基づくロボットの行動モデルを構築する.さらに実験から収集したデータを基に,学習者に最適なタイミングで学習支援の提供を可能とする学習者の心理状態推定システムを構築する.そして,行動モデルと心理状態推定システムを組み合わせることで,学習者の応用力と探求心の向上を促す教育支援ロボットを実現する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aim to develop a behavioral model based on the cognitive apprenticeship theory to enhance learners' application skills and curiosity. Additionally, we will create a method to estimate learners' confusion by analyzing their facial expressions and gestures, and integrate it into the behavioral model. Our goal is to create an educational support robot that can enhance learners' application skills and foster a spirit of inquiry. The experimental results demonstrate that this robot has the potential to improve university students' applied skills and curiosity, similar to conventional robots that provide learning support through button presses. Specifically, the robot successfully and autonomously estimated learners' confusion levels and provided appropriate support. However, we also observed that junior high school students quickly became disengaged with the collaborative learning experience with the robot, making it challenging to sustain long-term collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近未来社会では,人には得られた知識を応用する力や,新たな知識を学びたいという探求心が必要とされる.応用力と探求心の向上を促すには,他者と協力しながら共に学ぶ合う協調学習が有効であるが,家庭学習などにおいて常に共同学習者を確保できるとは限らない.申請者は教育支援ロボットがこのニーズに応えられると着眼し,研究を進めている.本研究では,学習者に知識の応用力と探求心を向上させられる教育支援ロボットを開発する.本研究が完成することで,近未来社会で求められる能力の育成に本ロボットが資することでき,HRIの学術的な新展開に大きく寄与するとともに,教育支援ロボットの教育現場への導入・普及にも貢献できる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Proposal of a Behavioral Model for Robots Supporting Learning According to Learners’ Learning Performance2020

    • Author(s)
      Ryo Yoshizawa, Felix Jimenez, Kazuhito Murakami
    • Journal Title

      Journal of Robotics and Mechatronics

      Volume: 32 Issue: 4 Pages: 769-779

    • DOI

      10.20965/jrm.2020.p0769

    • NAID

      130007888810

    • ISSN
      0915-3942, 1883-8049
    • Year and Date
      2020-08-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習者の表情から困惑を推定する教育支援ロボットの実現可能性2023

    • Author(s)
      大川航平, ジメネスフェリックス, 秋月秀一, 吉川大弘
    • Organizer
      第53回東海ファジィ研究会(ヒマ研2023)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of a Teacher-type Robot Using a Perplexion Estimation Method on College Students2022

    • Author(s)
      Kohei Okawa, Felix Jimenez, Shuichi Akizuki ,Tomohiro Yoshikawa
    • Organizer
      Joint 12th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 23rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&ISIS 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 困惑推定手法を用いた教師型ロボットが大学生へ与える効果2022

    • Author(s)
      大川航平, ジメネスフェリックス, 秋月秀一, 吉川大弘
    • Organizer
      第40回日本ロボット学会学術講演会(RSJ2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育支援ロボットにおける学習者の表情から困惑を推定する困惑推定手法(改)の提案2022

    • Author(s)
      大川航平, ジメネスフェリックス, 秋月秀一, 吉川大弘
    • Organizer
      動的画像処理実利用化ワークショップ2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Impressions of Collaborative Learning with a Teacher-type Robot Estimating Perplexion of Learners2021

    • Author(s)
      Kohei Okawa, Felix Jimenez, Kazuhito Murakami, Shuichi Akizuki, Tomohiro Yoshikawa
    • Organizer
      The 22th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (ISIS2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の困惑を推定する教育支援ロボットとの共同学習に関する印象調査2021

    • Author(s)
      大川航平, ジメネスフェリックス, 村上和人, 秋月秀一, 吉川大弘
    • Organizer
      第37回ファジィシステムシンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Deep Learning Method for Estimating Perplexion in Learners by Educational Support Robots2020

    • Author(s)
      Ryo Yoshizawa, Felix Jimenez and Kazuhito Murakami
    • Organizer
      Joint 11th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 21th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&ISIS 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育支援ロボットにおける学習者の困惑状態推定手法に関する基礎的検討2020

    • Author(s)
      吉沢崚, ジメネスフェリックス, 村上和人
    • Organizer
      第34回人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 深層学習を用いた顔画像からの困惑状態推定手法に関する研究2020

    • Author(s)
      吉沢崚, ジメネスフェリックス, 村上和人
    • Organizer
      第26回画像センシングシンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi