How to mitigate ecological noise pollution: testing from a field-based manipulative experiment.
Project/Area Number |
20K20001
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 64040:Social-ecological systems-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Senzaki Masayuki 北海道大学, 地球環境科学研究院, 准教授 (10845514)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 騒音汚染 / 鳥類群集 / 生物多様性 / ロードエコロジー / 交通騒音 / 防音壁 / 低騒音舗装 / 遮音壁 / 生物多様性保全 |
Outline of Research at the Start |
近年、交通騒音が、生物多様性を左右する種数・個体数に大きく影響することが分かってきた。このことから、生物多様性への騒音の影響を抑止する緩和策の開発が求められている。しかし、生物多様性への騒音緩和策の効果を検証した研究は未だにない。そこで本研究では、野外騒音再生システムを用いて、実現可能または高い効果が期待される緩和策下での騒音低減・周波数変化の様子を再現する。そして、各緩和策の実施が、非実施時の鳥類の種数・個体数をどの程度回復させるのか、回復の程度は群集・各機能群間で異なるのかを明らかにする。これにより、生物多様性保全に最も効果的な緩和策を提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
A growing body of research has demonstrated anthropogenic noise pollution to have severe impacts on biodiversity. However, we know little about how noise pollution alters the structures of ecological communities and what mitigation measures can reduce those impacts. Here we address these gaps with a field-based manipulation (phantom road experiment) on avian communities. We compared the responses of bird abundance and species richness to normal noise playback and reduced noise playback by a mitigation measure (low-noise pavement). We found noise exposure, irrespective of the implementation of the mitigation, resulted in reduced abundance and species richness. We also found the abundance recovered a bit under noise pollution with the mitigation measure relative to that without it, suggesting that noise mitigation on roadways may be effective for biodiversity conservation to a certain degree. Future research needs to address more effective ways to mitigate ecological impacts of noise.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日、効果的な生物多様性保全の実行は、社会共通の喫緊の課題である。騒音汚染は近年、生物多様性保全上の重大脅威であると認識されている。本研究では、鳥類群集に対する自動車騒音の影響を定量化し、騒音緩和策(低騒音舗装)の実施が鳥類群集への騒音影響をどの程度低減するかを初めて検証した。その結果、自動車騒音は鳥類群集に悪影響し、低騒音舗装の実施はその影響をわずかに緩和することが分かった。一方、今回示された騒音緩和策による鳥類群集音の騒音影響低減効果はそこまで大きくないことから、今後はより効果的な生物多様性保全上の騒音緩和策を模索する必要があることが分かった。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)