Project/Area Number |
20K20080
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Ogasawara Yu 東京都立大学, 都市環境科学研究科, 助教 (40809844)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 観光需要 / 季節性 / レベニューマネジメント / 周縁地域 / バンドル商品 / オーバーツーリズム / 島嶼地域 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,航空や宿泊,レンタカーなどの観光関連業界にて世界中で広く活用されているレベニューマネジメントの理論を用いることで,オーバーツーリズムに注目した,明確かつ客観的な収益に基づく持続可能な観光指標を開発する.更に,我が国の宿泊実績データを対象とした時系列分析の実施と,我が国のデータを使用した指標の算出と評価を実施することで,我が国の宿泊から見たオーバーツーリズムの現状を解明する.
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Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted to develop an index for sustainable tourism from a revenue perspective and to identify the current status of overtourism from an accommodation perspective in Japan. In order to identify the seasonal bias of tourism demand, the seasonality of tourism demand from 2011 to 2019 was analyzed. The analysis using the newly proposed seasonality index revealed the characteristics of the seasonality of inbound tourists, which could not be obtained by the conventional method. In the analysis of the problem in revenue management using bundled products that utilize the structure of tourism demand in peripheral areas, the incorporation of indicators related to the attractiveness of tourist destinations yielded results that led to demand control in the surrounding areas.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は観光需要の季節性の変化に注目した指標を開発し,従来の手法では観測できなかった我が国における訪日外国人宿泊者の季節性の地域性の特徴を明らかにしている.この結果は,データ分析の観点から東北の震災復興を目的としたディスティネーションキャンペーンの成果が見られたことを示唆している.また,我が国では小笠原諸島や沖縄などの観光地として有名な島嶼地域や周縁地域が多く見られることから,本研究で得られたバンドル商品の最適化問題の解析結果は,我が国の観光の持続可能性に対して一定の知見を与える.
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