• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

拡張身体を基点とした空間知覚の検討

Research Project

Project/Area Number 20K20147
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionToyohashi University of Technology

Principal Investigator

上田 祥代  豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (50771911)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords身体性 / 自他融合 / 身体近傍空間 / 三人称視点 / 視点取得 / 空間知覚 / 身体認識 / 自己 / 視点 / 行為主体感
Outline of Research at the Start

認知心理学やバーチャルリアリティ(VR)、ロボティクスの分野で、人が物理的な身体の制約を超えて、自分の身体の認識や機能を拡張することのできる身体拡張の研究が進展している。拡張身体を通じてアクションを起こす際、外界に対するクロスモーダルな空間注意分布を明らかにすることは、スムーズな行動を実現するために重要である。本研究では、自己意識と結びつきの強い「視点」と、拡張身体の位置が矛盾する三人称視点での全身錯覚に着目し、通常、自己身体中心座標を中心とした空間的注意が、拡張身体中心の空間座標系へと変化するのか、どのような影響を受けるのかを、意識的・無意識的レベル両方の指標を用いて明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

認知心理学、および、バーチャルリアリティ(VR)やロボティクスの分野で、人が物理的な身体の制約を超えて、自分の身体の認識や機能を拡張することのできる身体拡張の研究が進展している。本研究では,拡張身体を通じてアクションを行う我々の認知がどのように変化するのかについて検討を行う。特に、「三人称視点で観察する全身のバーチャル身体に対する身体拡張」に着目し,通常は自己身体中心座標に基づく空間知覚が、拡張身体を中心とした空間知覚へと変化する可能性について基礎心理学的観点から検討を行うことを目的とする。令和5年度は、VR上での他者とのコミュニケーションにおいて、アバターを介した社会的なインタラクションが個人の身体近傍空間に与える影響を明らかにするため、自分と運動同期する他者アバターを用いて、VR上の他者アバターに対する身体近傍空間のリマッピングについて検討した。実験の結果から、運動同期するアバターの動作の違いによるPPSのリマッピングに及ぼす影響が異なることは確認できなかったが、他者アバターと対面することによって、無生物の物体と対面する場合と比較して、PPSのリマッピングはより生じやすくなる可能性が示された。ただし、PPSを測定するための手法に関し、時間的期待効果の影響が大きいことが示されたため、より適切な多感覚刺激の提示方法を検討していく必要がある。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

今年度は、アバターとの対面状況における身体近傍空間の変化を検討したが、現実場面でのPPS測定手法を本実験のVR環境での実験に応用したことで、手法自体の妥当性を再検討する必要があることが示された。また、年度後半は体調不良により、実験や成果発表がやや遅れた。

Strategy for Future Research Activity

令和6年度は,クロスモーダル錯覚を用いた拡張身体基点の空間知覚の検討などについて進めていく予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Variance aftereffect within and between sensory modalities for visual and auditory domains2023

    • Author(s)
      Ueda Sachiyo、Yakushijin Reiko、Ishiguchi Akira
    • Journal Title

      Attention, Perception, & Psychophysics

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1375-1385

    • DOI

      10.3758/s13414-023-02705-5

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The effects of body direction and posture on taking the perspective of a humanoid avatar in a virtual environment2021

    • Author(s)
      Ueda Sachiyo、Nagamachi Kazuya、Nakamura Junya、Sugimoto Maki、Inami Masahiko、Kitazaki Michiteru
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 16:e0261063 Issue: 12 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0261063

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] VR環境におけるアバターの同期運動が身体近傍空間のリマッピングに及ぼす影響2024

    • Author(s)
      李 赫 , 上田 祥代
    • Organizer
      日本視覚学会2024年冬季大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of visual-motor synchronicity between the avatar and self on remapping of peripersonal space2022

    • Author(s)
      Sachiyo Ueda, LI HE, Harin Hapuarachchi, Michiteru Kitazaki
    • Organizer
      European Conference on Visual Perception
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 向きアバターへの身体近傍空間生起の検討2022

    • Author(s)
      LI HE, Harin Hapuarachchi, 上田祥代,北崎充晃
    • Organizer
      日本バーチャルリアリティ学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Variance perception is affected by different visual features only within same set of objects2021

    • Author(s)
      Sachiyo Ueda, Reiko Yakushijin, Akira Ishiguchi
    • Organizer
      European Conference on Visual Perception
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Illusory body ownership of dynamic invisible body is not associated with multimodal changes in body perception2021

    • Author(s)
      Fumiya Tanino, Sachiyo Ueda, Ryota Kondo, Reiko Yakushijin, Michiteru Kitazaki
    • Organizer
      Vision Sciences Society meeting
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] バーチャルアバタの視点取得促進効果における頭部と胴体の比較2020

    • Author(s)
      長町和弥, 上田祥代, 北崎充晃
    • Organizer
      日本バーチャルリアリティ学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of facing direction of humanoid avatar on the cognitive process of the imagined shift of perspective2020

    • Author(s)
      Nagamachi, K., Ueda, S., Kitazaki, M.
    • Organizer
      Annual meeting of the Cognitive Nueroscience Society
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi