Prediction of exercise control ability of elderly people in impatience for assisting car driver to return license
Project/Area Number |
20K20266
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
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Research Institution | Komatsu University |
Principal Investigator |
yusuke kajiwara 公立小松大学, 生産システム科学部, 准教授 (80710706)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 高齢者 / 自動車 / ヒューマンファクターズ / 人工知能 / ブレーキングミス / 高齢ドライバー / 認知ストレス / アクションスリップ / 対処スキル / 心理的負荷 / 機械学習 / スクリーニング / 焦り度 / 運動制御 / 運動制御能力 / 高齢者ドライバー / 焦り |
Outline of Research at the Start |
焦りなどの心理的負荷に耐えるために必要な,運動制御に関する能力(耐心性運動制御能力)を運転前に予測するシステムを開発する.予測結果は運転能力と併せて可視化される.これにより予期せぬ事態に直面したさいに対処できなくなったことを高齢者に認識させ,自動車免許の自主返納を促す.本研究では「申請者が研究してきた深層学習を用いた心理状態を予測する技術」を基に,焦りの度合いを予測する.また「心理的負荷が運動制御に与える影響に関する知見」を基に発進時の焦りと運動制御能力,そして操作不適事故の関連性を解明する.そして耐心性運動制御能力を予測する回帰モデルを構築し,予測因子を解明する.
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Outline of Final Research Achievements |
In the research, cognitive and action errors increased with age, but elderly drivers are less likely to have an accident when they are exposed to the risk of collision in situations with a mental workload by making space for the right foot to step on the brake pedal. Elderly drivers with coping skills had their left foot perpendicular to the ground and their body was unstable. This result was different from the driving behavior in the simulator, but it was not possible to identify that this difference was the cause of the collision accidents. Coping skills were predicted with 70% accuracy from the left foot posture of an elderly driver near the intersection.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高齢ドライバーによるブレーキペダルとアクセルペダルの踏み間違いによる事故が増加しています。 最近の研究では、シミュレーターを使用して運転行動によるブレーキミスに備えることで、事故件数を削減できる可能性があると報告されています。 ただし、関連する研究では、シミュレーターでの運転行動が必ずしも現実世界の運転行動を反映しているわけではないことが指摘されています。 本研究では、行動上の予防策としての左足の姿勢に焦点を当て、シミュレーターと公道で取られた行動上の予防策を比較することで、ブレーキの間違いについての洞察を提供します。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)