• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study of Negotiation Processes and Skill Development by Kindergarten Children

Research Project

Project/Area Number 20K20695
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

MIYAGI SHIN  富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (20534134)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小磯 花絵  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, 教授 (30312200)
居關 友里子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, プロジェクト非常勤研究員 (70780500)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼児の話し合い活動 / 話し合い活動コーパス / 合意形成 / 話し言葉の実証的研究 / 話し言葉の発達過程 / 言語コーパス / 場面別話し合い活動 / 話し合い方略の発達 / 発話の実態 / 児童作文 / 幼稚園児 / 園児の話し合い活動 / 映像付きコーパス / 園児の相互交渉方略 / 園児の合意形成 / 園児の言語発達 / 幼児の言語発達 / 幼児の言語コーパス / 幼児の合意形成 / 教師の介入
Outline of Research at the Start

本研究では、年中・年長の園児の話合い場面の記録を通し、コーパスを活用しながら、幼児の話し合い活動における合意形成の過程と相互交渉方略および教師の介入についての包括的な研究を行う。
■ 言語発達教育への応用への期待 現在、幼少連携や中高連携の必要性が高まっている。本研究の探求課題では、言語運用能力の発達を通して、複眼的な観点で幼児期から児童期への連続的な社会性の発達解明を目指す。
■ 教師による介入効果の検証 本研究のデータにおいても教師による複数の介入が見られ、合意形成の過程から、その目的や効果を検証する。教師の経験則の可視化を目標とした探索的研究である。
以上の成果を現場に発信していく。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a corpus of recorded discussion activities among young children for use by educators and researchers. Using this material, we conducted empirical research to elucidate and understand the strategies of mutual interaction and development in young children's discussions. With the cooperation of participating schools, we recorded two scenarios: "discussions about events" and "storytime," resulting in a total of 42 conversations (11 hours) comprising 21 conversations for each scenario. Out of the 21 recorded conversations, 10 were selected based on quality and issues related to public release. These conversations were transcribed and analyzed concurrently. Additionally, follow-up interviews were conducted at the participating schools. As a result, we submitted papers each year and achieved seven published papers and three research presentations by the principal and co-researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、合意形成などの話し合い活動の萌芽が幼稚園段階に見られると考え、研究に着手した点である。研究を行うにあたり、話し合い活動コーパスを構築した。なお、本コーパスは、全発話のテキストデータ、語彙表、発話時間、一部の補足情報などが施されており、言語研究に耐えうるものとして設計されている。
また、社会的意義としては、情報の共有が難しいとされてきた、幼稚園での話し合い活動を、教育関係者や研究者が利用可能になるように整備したことにある。また、プラットホームとして、国立国語研究所に協力を得ている点でも、公開の透明性、ユーザーの利便性という点で、インパクトが大きい。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 教室での話し合い進行の分析2024

    • Author(s)
      宮城 信
    • Journal Title

      富山大学日本文学研究

      Volume: 12 Pages: 39-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『子ども版日本語日常会話コーパス』の構築2023

    • Author(s)
      小磯花絵・天谷晴香・居關友里子・臼田泰如・柏野和佳子・川端良子・田中弥生・滕越・西川賢哉
    • Journal Title

      『言語資源ワークショップ発表論文集』

      Volume: 1 Pages: 103-108

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児と保護者によるごっこ遊びの相互行為―日常場面に関する知識の利用に着目して―2023

    • Author(s)
      小磯花絵・居關友里子
    • Journal Title

      『言語資源ワークショップ発表論文集』

      Volume: 1 Pages: 253-261

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児との会話における応答表現の使用 : 聞き手の意識と応答表現の選択傾向に着目して2022

    • Author(s)
      宮城 信
    • Journal Title

      富山大学国語教育学会『富山大学国語教育』

      Volume: 45 Pages: 23-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児の発話順番取得のストラテジーに関する予備的考察 : 園児の話し合い活動の事例分析から2021

    • Author(s)
      居關 友里子・小磯 花絵
    • Journal Title

      国立国語研究所『言語資源活用ワークショップ発表論文集』

      Volume: 6 Pages: 171-177

    • NAID

      120007181956

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児との会話における「代弁」的確認要求表現の効果2021

    • Author(s)
      宮城信
    • Journal Title

      富山大学日本文学研究

      Volume: 増刊1 Pages: 14-22

    • NAID

      40022512701

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの会話コーパスの構築に向けて2020

    • Author(s)
      小磯花絵・居關友里子・柏野和佳子・角田ゆかり・田中弥生・宮城信
    • Journal Title

      言語資源活用ワークショップ2020発表論文集

      Volume: 5 Pages: 157-163

    • NAID

      120006978792

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 子どもの話し合い過程の分析ー発話の受け継ぎと変更ー2024

    • Author(s)
      宮城 信
    • Organizer
      シンポジウム「日常会話コーパス」IX、国語研共同研究プロジェクト
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業における児童の話し合い活動の目的2023

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      『日常会話コーパス』VIII
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児の発話順番取得のストラテジーに関する予備的考察 : 園児の話し合い活動の事例分析から2021

    • Author(s)
      居關 友里子・小磯 花絵
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの会話コーパスの構築に向けて2020

    • Author(s)
      小磯花絵・居關友里子・柏野和佳子・角田ゆかり・田中弥生・宮城信
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi