• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Online-based Education Model to Enhance International Students' Interactional Competence

Research Project

Project/Area Number 20K20709
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

IKEDA KEIKO  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BYSOUTH DON  関西大学, 国際教育センター, 研究員 (20603129)
山本 敏幸  関西国際大学, 社会学部, 教授 (50367439)
中西 英之  近畿大学, 情報学部, 教授 (70335206)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsコミュニケーション能力 / 外国人留学生 / 双方向型学習 / オンラインプラットフォーム / 交渉力 / 日本語教育 / オンライン学習 / オンライン学習実績 / 相互コミュニケーション / ビジネス日本語 / 交渉場面での日本語 / オンラインプログラム / オンライン学習実践
Outline of Research at the Start

留学生の日本特有の就職活動の慣行の知識不足の解消、企業への外国人材受入れへ向けた理解の波及といった側面は、国の再興戦略の施策の実行により一定の改善が見られ始めた。そんな中、未だ払拭されていない課題の一つが、外国人留学生に求められる「日本語能力」、特に「相互コミュニケーション能力」のレベル不足である。本研究は、このような日本語による高次な相互コミュニケーション能力を効果的・能率的に醸成できる、外国人留学生対象の教育モデルの開発を目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a highly interactive, exchange-based career education and Japanese language education model that aims to improve the insufficient level of "Japanese language skills," especially "mutual communication skills" required of international students. (I) Among the many types of cooperative learning activities (work) that exist, we designed activities that can raise the level of communication skills (negotiation skills) required by companies in a short-term and effective manner. Next, (II) the design and development of a web interface to realize this cooperative learning task were carried out mainly by the members of the engineering research field.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で養成しようとする能力は、次世代のグローバル人材に求められる「レディネス」である。その養成のために開発された双方向・インタラクティブな留学生支援教育モデルは、将来を見据えて行動でき、問題意識を共有して多様性の中で協働する経験とその価値を理解できる人材の養成に貢献することができる。また、多様な教育テックを有機的に融合した学習モデルとなっており、我が国の大学における教育制度の柔軟化とカリキュラム改革を必然的に随伴し、次代に適合した高等教育へのパラダイムシフトというアウトカムをもたらすものとなる。テクノロジーを前提としながらも、その教育の担い手(教育的介入者)の役割も重視している。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 5 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] インドネシア大学(インドネシア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マレーシア国民大学(マレーシア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] COIL/Virtual Exchange as a Driver for High-Performance International Partnership Building Beyond the Response to COVID-192022

    • Author(s)
      IKEDA, K. Abdul, Latiff
    • Journal Title

      HEAD Foundation HESB

      Volume: 12 Pages: 23-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「コロナ禍が後押しする「教育実践」軸の大学の横展開 ─ オンライン型国際教育とJPN-COIL 協議会 ─」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『IDE-現代の高等教育』

      Volume: 638 Pages: 25-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍期のCOIL型教育とポストコロナ禍期での展開」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『大学時報』

      Volume: 399-05 Pages: 90-95

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 相互行為研究の教育場面への応用可能性-留学生のためのキャリア教育実践の場合2021

    • Author(s)
      バイサウス・ドン, 池田佳子
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 165-171

    • NAID

      120007008876

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] International Education and Metaverse - Digitally Accelerated Method for COIL2023

    • Author(s)
      IKEDA, K., BYSOUTH, D.
    • Organizer
      APAIE2023 (Bankok, Thailand)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン国際教育実践のグッドプラクティス: 協働学習と変容学習の機会の提供をテーマとして2022

    • Author(s)
      IKEDA, K.
    • Organizer
      SIIEJ2022 (Summer Institute of International Education Japan)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Virtual Exchange Meets the Metaverse: Ethnomethodological Analysis of Students’ Interaction in the New Space"2022

    • Author(s)
      IKEDA, K. BYSOUTH, D., and WADA, I.
    • Organizer
      IVEC2022 (International Virtual Exchange Conference)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Envisioning Post-Covid Internationalisation in Asia: Conceptualizing a Successful Intra-ASEAN VE Infrastructure2022

    • Author(s)
      IKEDA, K.
    • Organizer
      IVEC2022 (International Virtual Exchange Conference)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「IoE時代の国際教育」2021

    • Author(s)
      太田浩・池田佳子
    • Organizer
      IIGE国際フォーラム オンラインシンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Collaborative Online International Learning as a New Gateway for Inclusive International Education.2021

    • Author(s)
      IKEDA, K.
    • Organizer
      JACET研究会.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育における日米間での協働学習:COIL(オンライン国際連携協働学習)の実践と可能性2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      AATJ (American Association of Teachers of Japanese)2021 Annual Spring Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transformation of Global Education Under COVID-19: A New Wave of Collaborative Online International Learning (COIL)2021

    • Author(s)
      Ikeda, K.
    • Organizer
      The 7th Asian Conference on Education & International Development (ACEID2021)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] それ、知りたかった!カイシャの日本語~マンガで学ぶ ビジネススキル&ボキャブラリー2023

    • Author(s)
      池田佳子、古川智樹
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      日本漢字検定協会出版
    • ISBN
      9784890964857
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナ禍時代のグローバル人材育成  大学の国際教育のパラダイムシフト2023

    • Author(s)
      池田佳子(編)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      関西大学出版
    • ISBN
      9784873547596
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Ikeda, K., & Ahmad, A. L. (2022). Mapping and Identification Study of Virtual Exchange Schemes in ASEAN.2022

    • Author(s)
      IKEDA, K. LATIFF, A.
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      SHARE Publication(Online)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「パンデミック以後を見据えた 国際教育の行方」米澤彰純・嶋内佐絵・吉田文(編集)『学士課程教育のグローバル・スタディーズ』(pp.277-302)2022

    • Author(s)
      米澤 彰純・太田 浩・池田 佳子・米澤 由香子
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「オンライン国際教育プログラム」,岩﨑千晶『大学生の学びを育むオンライン授業のデザイン』(pp.169-177).2022

    • Author(s)
      池田佳子
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      関西大学出版部,
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Box 10.1.Internationalization in Japan. Hans de Witt, Betty Leask and Harvey Charles (Eds.) Handbook of International Higher Education.2021

    • Author(s)
      Ikeda, K.
    • Total Pages
      932
    • Publisher
      Stylus Publishing.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] IIGE Homepage

    • URL

      https://www.kansai-u.ac.jp/Kokusai/IIGE/news/detail.php?seq=311

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi