Project/Area Number |
20K20757
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Sasaki Masaru 大阪大学, 大学院経済学研究科, 教授 (10340647)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 知晴 立命館大学, 総合心理学部, 准教授 (00733057)
山根 承子 大阪大学, 大学院経済学研究科, 招へい研究員 (40633798)
三浦 貴弘 大阪大学, 大学院経済学研究科, 招へい研究員 (60832342)
浅川 慎介 佐賀大学, 経済学部, 助教 (10962912)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 職場環境 / チームの生産性 / コミュケーション / 人的資本管理 / ラチェット効果 / コミュニケーション / 人的資源管理 / チーム生産性 / 労働経済学 |
Outline of Research at the Start |
生産性・エンゲージメント指標の効果検証に使用されてきたウェアラブル・センサーを用いたこれまでの分析に加えて、我々の研究では機械学習を応用したテキストマイニング(dictionary method, topic modelling)を用いて、実際の会議での従業員間のコミュニケーションから収集される音声情報を定量情報に変換したうえで、分析に使用する。これによって、従業員同士のコミュニケーション量の変化に加えて、ウェアラブル・センサーだけでは測定することが難しい、ブレスト形式会議で求められるコミュニケーションの質の変化や広がり、そして意思決定までのスピードの速さが職場環境によって変化するのかを検証することができる。
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Outline of Final Research Achievements |
In the fields of labor economics and human resource theory, it has already been confirmed that "a greater amount of communication among employees increases their ability to solve problems," and it is generally a common view that a causal relationship exists between employee ties and productivity. On the other hand, the question of how to increase communication among employees remains unanswered. Therefore, with the cooperation of a company, this study aims to clarify, through field economic experiments, whether "the quantity and quality of communication improves with improvements in the work environment.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2023年度は2021年度から研究連携を進める企業(コマニー株式会社)と繰り返し協議をし、実験デザインを考案・修正し、そして本実験を本社と東京営業所の2 か所で行ったので、当初の計画以上に研究は進んだと判断する。新型コロナウイルス感染症拡大により2020年度の研究が停滞したことから、研究を始める前に想 定してたスケジュールよりも遅れていたが、ほぼ予定通りに戻ったといえる。
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