• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of a remote support model in the community to support the increasing number of foreign students in rural areas

Research Project

Project/Area Number 20K20801
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TAKAHASHI AKIKO  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10333767)

Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords外国人児童生徒 / 遠隔支援 / 日本語学習 / 教科学習 / 散在地域 / 支援者 / ネットワーク / オンライン教室 / 連携
Outline of Research at the Start

全国各地の学校では外国人児童生徒が急増しているが、学校での受け入れ体制は整っていない。在籍数が多い学校には日本語指導教員が配置されているが、数名の学校では十分な支援が行われていない。宮城県には約100名の外国人児童生徒が在籍しているが、各学校の対応は十分ではなく、経験の少ない教員が試行錯誤で対応している。学校外に支援を求めても、子どもの母語がわかる人や日本語指導の経験がある人を見つけることは難しく、子どもは支援が得られないないまま放置されている。本研究では学校と専門家、外部の支援者をつなぎ、外国人の子どもの支援に必要な情報を地域で共有して支援する体制を作るための「遠隔支援モデル」を構築する。

Outline of Final Research Achievements

The results of this study can be summarized as follows.
(1) Survey of the current situation, (2) Creation of a support system that connects schools, children, teachers, and external supporters centered on model schools, (3) Teachers who teach children, external supporters, and supporters outside the school share issues and practices. (4) Remote support for children's Japanese language learning by students aiming to become teachers, and (5) Creation of a "support guide" for supporters with little experience in supporting children.
This study aims to build a new remote support model that connects schools, teachers, children, parents, experts, and external supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、外国人児童生徒数が散在し、日本語指導を専門とする人材もほとんどいない宮城県で、外国人児童生徒が在籍する学校、教員、子ども、保護者、外部の支援者をつなぐ支援の体制、遠隔による子どもの日本語・学習支援、遠隔による支援者間のネットワークを構築したことにある。今後、日本社会を支える外国人労働者の子どもも日本社会の一員として迎え入れる体制を作る必要がある。本研究は外国の子どもに対して、日本が教育を受ける権利を保障する仕組みにも寄与する点で大きな意義がある。また、本研究で提案した支援の体制づくり、遠隔による児童生徒の支援、支援者間ネットワークの構築は全国の散在地域のモデルとなりうる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の学級担任の養成を目指して-学級担任に求められる役割と必要な配慮を考える-2024

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 58 Pages: 243-259

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の学習を支援するプロジェクト -子ども一人一人を支援できる教員の育成に向けて-2023

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 57 Pages: 283-299

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等を支援する学生の困難点と学習ニーズ―支援の場の改善に向けて―2022

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 303-318

    • NAID

      40022827175

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながる子ども支援における学生の学び -「オンライン教室」のレポートの分析から-2021

    • Author(s)
      高橋亜紀子・市瀬智紀
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構研究紀要

      Volume: 3 Pages: 43-54

    • NAID

      40022774143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながる子どものためのオンライン教室の実践報告-教員養成大学の学生による学習支援-2021

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌誌

      Volume: Vol.27,No.1 Pages: 92-93

    • NAID

      130008073238

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒を対象としたオンライン学習支援での学生の学び2020

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 343-357

    • NAID

      40022491642

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人保護者とのコミュニケーションを考える-現職教員と教員研修留学生との交流-2023

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員を目指す学生ボランティアによる外国人児童生徒等を支援する取り組み2022

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもをオンラインで支援する取り組み2021

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Organizer
      日本語教育学会東北支部集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国につながる子どものためのオンライン教室の実践報告2021

    • Author(s)
      高橋亜紀子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] オンライン国際交流と協働学習-多文化共生のために2022

    • Author(s)
      村田晶子編
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi