• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of teaching for children with intellectual disabilities: A teacher training approach based on psychophysiological data

Research Project

Project/Area Number 20K20804
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

勝二 博亮  茨城大学, 教育学部, 教授 (30302318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 教授 (30332547)
田原 敬  茨城大学, 教育学部, 准教授 (70735753)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教材開発 / 特別支援教育 / 生体機能データ / 教師の力量形成 / 神経教育学
Outline of Research at the Start

本研究では,主に知的障害児の授業で用いられる視覚的教材に着目し,最新の視線探索装置を用いて子どもの視線パターンを取得して実態を把握した上で,その情報を活用した授業改善効果を質的方法により検討していく。本研究では,健常幼児などを対象とした基礎的研究も行っていくが,そのような基礎データを基盤としつつも,個々の障害事例に対する支援方法に最先端科学と教育を結びつけた指導方法の科学的検証を行うことで,教師としての力量形成にも踏み込んでいく神経教育学的研究である。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,知的障害児の学習場面にアイトラッキング法などの生体機能データを活用することによって,子どもの学習への主体的な取り組みを可視化することで,教師にいかなる意義を見出せるか検証することである。
令和5年度には知的障害児を対象とした二肢強制選択課題遂行中の視線探索について,整備したアイトラッキング装置(Tobii Pro Fusion)を用いた計測を追加して実施し,視線行動の様子から,選択判断は可能であっても,そこに至る視覚探索行動において特異的な結果を示す事例の存在を再確認することができた。なお,これまで基礎研究として実施した健常者24名を対象とした二肢強制選択課題遂行中の視線探索過程に関する研究成果については国際心理生理学会議にて発表を行った。
さらに,アイトラッキング装置を用いた授業実践を行っている特別支援学校の教員を対象として,アイトラッキング法による視線行動の可視化によって,普段の行動観察だけでは捉えられない新たな気づきやアイトラッキング法を用いた今度の授業展開の可能性に関して,半構造化面接による調査を実施した。その結果,普段の行動からではみられない子どもの主体的な反応を捉えることができるなど,授業実践でアイトラッキング法を活用し,その結果をフィードバックすることの意義について教師の視点から明らかにすることができた。すなわち,アイトラッキング法を活用することによって,それまで捉えきれなかった子どもの実態に迫ることができ,そのことが教師のかかわり方や教材の改善等につながることが明らかとなり,教師の力量形成に寄与することが示唆された。
その他,アイトラッキング法を含む生体機能計測を用いた研究成果の一部を学術誌論文として掲載・公表するに至った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナ感染症による影響はほとんどなく,知的障害児を対象とした生体機能計測や調査研究をひきつづき実施することができた。しかし,それまでの研究遂行の遅延が影響し,研究成果のまとめに時間を要している。そのために,延長申請を行ったことから,進捗状況については「やや遅れている」と評価した。

Strategy for Future Research Activity

前年度までに調査はほぼ終えていることから,今年度はその成果をまとめ,学会や論文等で公表することで研究を終了させる予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 8 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Psychophysiological Approaches to Special Needs Education2023

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 117-119

    • DOI

      10.5674/jjppp.2317si

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2023-12-31
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Gaze Patterns of Deaf and Hard-of-hearing Children Reading Fingerspelling2023

    • Author(s)
      田原敬・渡辺みさき・井口亜希子・勝二博亮
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 132-140

    • DOI

      10.5674/jjppp.2312si

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2023-12-31
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cerebral Blood Flow by Near Infrared Spectroscopy Under Delayed Auditory Feedback in Adults Who Stutter: A Dual-Task Experiment2023

    • Author(s)
      石田 修・勝二 博亮・飯村 大智・宮本 昌子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 162-171

    • DOI

      10.5674/jjppp.2314si

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2023-12-31
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of gaze distribution on woodworking knowledge and skills2023

    • Author(s)
      Usuzaka, T., Mochizuki, Y., & Shoji, H.
    • Journal Title

      Book of Proceedings for the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education

      Volume: 0 Pages: 1354-1362

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Gaze behavior affected by the difficulty of the preference judgments: an eye-tracking study2023

    • Author(s)
      Shoji H. & Tabaru K.
    • Journal Title

      International Journal of Psychophysiology

      Volume: 188 Pages: 122-123

    • DOI

      10.1016/j.ijpsycho.2023.05.313

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ERP Study on Tonality in People Without Musical Training2022

    • Author(s)
      佐藤大介, 田原敬, 勝二博亮
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 209-217

    • DOI

      10.5674/jjppp.2201oa

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2022-12-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Poster session abstracts2022

    • Author(s)
      勝二博亮・黒澤日菜子・田原敬
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 141-208

    • DOI

      10.5674/jjppp.2216si

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2022-08-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between speech perception in noise and the auditory attention ability in preschool children2022

    • Author(s)
      久保愛恵・田原敬・勝二博亮・原島恒夫
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 65 Issue: 3 Pages: 177

    • DOI

      10.4295/audiology.65.177

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2022-06-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ダウン症児における二連母音の音響分析と聴覚的印象評定2022

    • Author(s)
      加倉井智美・勝二博亮・田原敬
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 39(3) Pages: 143-149

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症事例における日中の行動, ストレスおよび睡眠問題との関連2022

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 299-310

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ下におけるインクルーシブ教育の実践課題2021

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      教育方法

      Volume: 50 Pages: 150-160

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の身体模倣と視覚探索との関連2021

    • Author(s)
      中島理帆・勝二博亮・久保愛恵・田原敬
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 70 Pages: 281-287

    • NAID

      120007004531

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 斎藤喜博の学習集団に関する研究 ―「 劣生」への対応を中心に―2021

    • Author(s)
      佐藤眞弓・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 70 Pages: 289-305

    • NAID

      120007004532

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育講演9 特別支援教育における生体機能計測データの活用 ―エビデンスに基づく特別支援教育のために―2023

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Gaze behavior affected by the difficulty of the preference judgments: an eye-tracking study2023

    • Author(s)
      Shoji H. & Tabaru K.
    • Organizer
      the 21st World Congress of Psychophysiology
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 選択画像の好意度の違いが視線探索に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      勝二博亮・黒澤日菜子・田原敬
    • Organizer
      第40回日本生理心理学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム1 「神経生理学的手法を用いた子ども達の応答性理解の取り組みと応答性を引き出すための関係発達的視点」「知的障害児への神経生理学的アプローチ ー教育の立場からー」2022

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Organizer
      第17 回子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインシンポジウム1 神経生理学的手法を用いた子ども達の応答性理解の取り組みと応答性を引き出すための関係発達的視点2021

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Organizer
      第17回子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 音響分析からみたダウン症児における発語の明瞭さ-二連母音における第2フォルマント(F2)の遷移幅に注目して-2020

    • Author(s)
      加倉井智美・勝二博亮・田原敬
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児・者の生理心理学的アプローチによる理解(指定討論者)2020

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 近赤外線分光法を用いた対人会話場面の脳活動計測2020

    • Author(s)
      田原敬・石原真優子・久保愛恵・勝二博亮
    • Organizer
      第38回日本生理心理学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi