• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a system to train special education teachers as the core of inclusive schools

Research Project

Project/Area Number 20K20805
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Yoneda Hiroki  筑波大学, 人間系, 准教授 (50292462)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野呂 文行  筑波大学, 人間系, 教授 (30272149)
岡崎 慎治  筑波大学, 人間系, 准教授 (40334023)
三盃 亜美  筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)
熊谷 恵子  筑波大学, 人間系, 教授 (10272147)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)
柘植 雅義  筑波大学, 人間系, 教授 (20271497)
小島 道生  筑波大学, 人間系, 准教授 (50362827)
区 潔萍  関西外国語大学, 外国語学部, 助教 (80963123)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords特別支援教育担当教員研修システム / オンライン研修 / 通級による指導 / インクルーシブ学校
Outline of Research at the Start

本研究は、小中高等学校等通常の学校における「通級による指導」担当教員の「現職教員養成研修システム」を探索的に構築することを目的とした事業試行型探索的研究である。
本研究は、通級担当教員の(1)講義・演習を形式を組み合わせた専門性向上研修の探索的実施と(2)研修参加者への指導実践OJT研修によるアフターケア・サポートの探索的実施による研修システム試行を3年間実施する。

Outline of Final Research Achievements

Online training consisting of (1) on-demand lecture training and (2) on-the-job training (OJT) case studies was tried out for teachers in charge of special support education at elementary, middle and high schools. A mentoring system was adopted in which trainees from the previous year provided advice and comments on case studies. The following three points were suggested as research findings.
1) It is important to support the trainees so that questions they have in the lectures can be resolved independently through exploratory educational practices. 2) In case studies, the "mutual support function of teachers" (sharing teaching experiences, methods and materials, and enhancing motivation through their empathic understanding) and the "professional advisory function of university faculty and others" (providing a theory-based outlook on teaching) are important. 3) The establishment of forums for the exchange of information may improve teachers' motivation and subjective training outcomes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小中高等学校の特別支援教育担当者は、校内で1名である場合も多く、一定の地域規模での研修体制を整備し、学校を越えた同僚関係を構築することの重要性が示唆された。最新かつ必要な知識を伝達する講義型研修と教員自らが主体的に取り組む担当児の事例検討との両輪での研修システムが提案された。教員が講義から知識を得たうえで抱く疑問や課題は、講義ではなく試行的実践と意見交換で解消されるものであること、大学教員等の専門家の関与は理論的視点から必要であるが、適切な経験と研修を積んだ教員・指導主事もその役割を担いうることが示めされた点も、今後の特別支援教育担当教員の育成・研修のシステムを考えるうえで意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 通級による指導を受ける児童生徒の「指導に対する意識」と担当者の「指導の内容」に関する研究2023

    • Author(s)
      伊藤由美・柘植雅義
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 47 Pages: 63-78

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cognitive Abilities Related to Reading and Writing Skills in Chinese Third-grade Children2023

    • Author(s)
      Jieping Ou, Ami Sambai, Hong Pei, Akira Uno, Hiroki Yoneda
    • Journal Title

      Journal of ICSAR

      Volume: 7(1) Issue: 1 Pages: 144-158

    • DOI

      10.17977/um005v7i12023p144

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンラインツールを活用した通級指導教室担当教員に対する専門性向上研修の試行―発達障害に関するオンデマンド講義と「個別の指導計画」作成OJT研修の実施ー2022

    • Author(s)
      区潔萍・柘植雅義・熊谷恵子・三盃亜美・宮本昌子・岡崎慎治・野呂文行・小島道生・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 235-247

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常学級における障害児支援・配慮の現状と課題ー成人障害当事者に対する懐古的分析をもとにー2022

    • Author(s)
      長谷川大也・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 163-174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Treatment for School-Age Children Who Stutter: A Systematic Review of Japanese Literature2022

    • Author(s)
      Daichi Iimura, Kohei Kakuta, Takuya Oe, Hiroaki Kobayashi, Naomi Sakai, Shoko Miyamoto
    • Journal Title

      Language, Speech, and Hearing Services in Schools

      Volume: 53(2) Issue: 2 Pages: 561-583

    • DOI

      10.1044/2021_lshss-21-00044

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Estimating the Prevalence of Specific Learning Disorder, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, and Autism Spectrum Disorder in Japanese School-Age Children Who Stutter2022

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko、Kobayashi Hiroaki、Sakai Naomi、Iimura Daichi、Tsuge Masayoshi
    • Journal Title

      Perspectives of the ASHA Special Interest Groups

      Volume: - Issue: 3 Pages: 947-958

    • DOI

      10.1044/2022_persp-21-00287

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中学校における発達障害のある子どもが在籍する通常学級への授業コンサルテーションの現状と課題-コンサルタントを対象とした質問紙調査からー2022

    • Author(s)
      長山慎太郎・柘植雅義
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 27-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Questionnaire Survey About Support Requests From School-Age Children and Adolescents Who Stutter2021

    • Author(s)
      Iimura Daichi, Ishida Osamu, Takahashi Saburo, Yokoi Hideaki, Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Language, Speech, and Hearing Services in Schools

      Volume: 52 Issue: 2 Pages: 717-727

    • DOI

      10.1044/2020_lshss-20-00069

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学齢児吃音児が抱える困難を包括的に評価する質問紙OASES-S-Jの標準化2021

    • Author(s)
      角田 航平・灰谷 知純・酒井 奈緒美・北條 具仁・小林 宏明・宮本 昌子・森 浩一
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38(2) Pages: 113-122

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音を伴う場面緘黙児童への介入経過―Lidcombe Programを適用した効果の検討―2021

    • Author(s)
      宮本昌子・飯村大智・深澤菜月・趙成河・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45 Pages: 227-239

    • NAID

      120007126654

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] インクルーシブな学校の核となる特別支援教育担当教員研修システムの試行(3)「参加型」研修としてのオンラインOJT事例検討の実施2022

    • Author(s)
      区潔萍・柘植雅義・熊谷恵子・三盃亜美・宮本昌子・岡崎慎治・野呂文行・小島道生・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の可能性のあるクラスメイトに対する態度の変容-通常の学級に在籍する児童を対象とした小学4年生から6年生の3年間にわたる縦断研究-2022

    • Author(s)
      岡部帆南・柘植雅義
    • Organizer
      日本LD学会第5回研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな学校の核となる特別支援教育担当教員研修システムの試行(2) ーオンデマンド型講義「通常の学校で行う特別支援教育とインクルージョン」の成果と改善点に関する検討―2021

    • Author(s)
      区潔萍・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな学校の核となる特別支援教育担当教員 研修システムの試行(1) 教育向けグループウェアサービスを活用した研修体制の構築2021

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Organizer
      2020年度障害科学学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育で役立つ かけ算・わり算の計算と文章題のドリル2021

    • Author(s)
      熊谷恵子・山本ゆう
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      9784058016107
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi