• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and effectiveness of screening for foreign students with developmental disorders

Research Project

Project/Area Number 20K20807
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2021-2022)
Gunma University (2020)

Principal Investigator

PEI HONG  筑波大学, 人間系, 研究員 (70633915)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 任 龍在  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (10614604)
米田 宏樹  筑波大学, 人間系, 准教授 (50292462)
三盃 亜美  筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)
園山 繁樹  島根県立大学, 人間文化学部, 教授 (90226720)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords外国人児童生徒 / 特別ニーズ教育 / 発達障害 / 発達障害スクリーニング / 学習面支援 / 行動面支援 / スクリーニング
Outline of Research at the Start

日本在住の外国人児童生徒の支援に関して、(1)その実態と効果的な支援方法、(2)低い日本語力が原因と思われる困難さと発達障害との鑑別法に関する知見はほとんど得られていない。本研究では、外国人児童生徒を対象とする発達障害スクリーニングに有用な指標を特定したうえ、外国人児童生徒対象の発達障害スクリーニング・チェックリストを開発し、その開発したチェックリストを活用した支援の有効性を検討することを目的とする。既存の発達障害チェックリストの適用可用性と限界を明らかにし、発達障害スクリーニングに有用な指標を特定する本研究のアイディアはきわめて斬新である。

Outline of Final Research Achievements

Three studies were conducted to resolve the issues concerning about support for foreign students living in Japan, including the fact that little knowledge has been obtained on the actual situation and effective support methods, as well as how to distinguish between difficulties that may be caused by the changes associated with migration and developmental disabilities. First, we identified indicators that are useful for screening foreign students for developmental disabilities. Second, we developed a developmental disabilities screening checklist for foreign students. Third, we examined the effectiveness of support by using the checklist that we developed. These results provided indicators to distinguish and judge the characteristics of developmental disabilities from the difficulties caused by the changes associated with migration by clarifying the availability and limitations of the existing developmental disabilities checklist.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国人児童生徒に対して本邦の既存の発達障害スクリーニングは外国人児童生徒を適用対象に含めておらず、発達障害の発見が難しく、発達障害の特性に応じた十分な支援を受けられていない状況がある。その背景として、外国人児童生徒が示す、移住に伴う変化によって生じた困難さと、発達障害の特性は類似する面が多く、「発達障害の疑い」とされる恐れがある。本研究は既存の発達障害チェックリストの適用可用性と限界を明らかにすることで、移住に伴う変化によって生じた困難さと、発達障害の特性を区別・判断する指標が得られ、日本在住の外国人幼児児童生徒に対する特別支援教育の発展・促進に貢献出来るという点で教育的・社会的意義があった。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Cognitive abilities related to reading and writing skills in Chinese third-grade children2023

    • Author(s)
      Ou Jieping; Sanbai Ami; Pei Hong; Uno Akira; Yoneda Hiroki
    • Journal Title

      Journal of ICSAR

      Volume: 7 Pages: 144-158

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “ A Cross-sectional Study of the Cognitive Abilities Underlying the Acquisition of Reading in Chinese Speaking Children in Mainland China: The Change of Predictors across Grades.,”2021

    • Author(s)
      Jieping Ou, Ami Sambai, Hong Pei, Hiroki Yoneda, Akira Uno
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45

    • NAID

      120007125153

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparison of the Picture Exchange Communication System and a Speech Generating Device (iPad) to Improve Requesting Skills of Children with Autism2021

    • Author(s)
      Xu Wang, Taro Amagai, Sungha Cho, Hong Pei, Shigeki Sonoyama
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 9 Pages: 35-47

    • NAID

      130008081293

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別なニーズのある外国人児童の困難とその要因ー小学校の担任教師への質問紙調査を通してー2023

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・米田 宏樹
    • Organizer
      障害科学学会第17回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における外国人児童の困難とその支援-外国人児童に関わる教員への質問紙調査を通して-2022

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・米田 宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における外国人子どもの困難さに関する文献的検討2022

    • Author(s)
      裴虹・李彩環・胡孜奇・任龍在
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国における特別支援学校教員のバーンアウトに関する研究-浙江省と甘粛省という経済発展の格差がある地域の比較を通して-2022

    • Author(s)
      LIWENTING・裴虹・柘植雅義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童発達センターにおける社会的遊びの研修の試み2022

    • Author(s)
      藤原あや・裴虹
    • Organizer
      障害科学学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「特別なニーズがある外国人の子どもに対する支援連携の在り方 -多機関連携における各機関の役割を中心に-」2021

    • Author(s)
      裴虹・竹内康二・宮島徹・三盃亜美・李彩環・王旭・米田宏樹・下山真衣
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「障害の疑いのある外国にルーツを持つ児童への アセスメントに関する課題」2021

    • Author(s)
      周英實・三盃亜美・竹内康二・裴虹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育園における外国人幼児の困難とその支援-保育士のインタビュー調査を通して-2021

    • Author(s)
      楊鈺倩・李彩環・裴虹・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における外国人児童生徒の 困難と支援―教員のインタビュー調査を通してー2020

    • Author(s)
      楊 鈺倩・李彩環・裴虹・米田宏樹
    • Organizer
      障害科学学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi