Project/Area Number |
20K20812
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Nomura Jun 千葉大学, 教育学部, 教授 (30252886)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
土田 雄一 千葉大学, 教育学部, 教授 (10400805)
高木 啓 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90379868)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 養護教諭養成 / 教科(担任)教員養成 / 事故発生に伴うコミュニケーション / チーム学校 / 養成の溝 / 情報伝達 / 共通理解 / 教科教員養成 / 事故 / コミュニケーションスキル / 教職大学院 / 附属学校 / 養護教諭 / 一般(担任)教諭 / ICT教育 / GIGAスクール / 保健教育 / 教員養成 / 担任教諭 / ICT活用 / 保健授業 / 担任教員 |
Outline of Research at the Start |
現代的教育課題の支援主体の養護教諭からは、「教員は保健室経営という言葉さえも知らない」との不満が、担任教員からは「養護は何をしているか不明」の声が聞かれ、チーム学校の「ひずみ」が指摘されている。この原因として養成段階からの両者の乖離がある。本申請研究「担任教員と養護教諭のお互いに対する認識のずれの解明」では、養護教 諭と教員養成双方の研究者が協働し、これまで明らかにされてこなかった両者の「溝」を明らかにする。本研究はこれまで意識されなかった領域でので新規研究課題を生み出す革新的な取組みである。
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Outline of Final Research Achievements |
Since school nurses (Yougo Teachers) and general subject teachers are fostered under separate systems, it is believed that information sharing within the school in the event of an accident does not go smoothly. In this study, we investigated the gap between the two. We studied the development of classes to promote common understanding at the training stage and the use of ICT to complement the gap between them. A class was developed for prospective teacher students to recognize how subject matter teachers and school nurse teachers need to work together when an accident occurs. We created classes centered on role-plays, contributing to substantiating the "Practical Teaching Exercise."
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理科の授業を例に挙げると、中学校の理科の授業では年間1,000件以上の負傷・疾病が報告されており, 理科の観察・実験活動の安全な実施には危機管理の観点は必要不可欠なものである。実際、毎年、何らかの事故が報道されている。万一, ケガを伴う事故が理科の授業中に起きた場合, 当該生徒と理科担当教員だけでなく, 養護教諭, 管理職, 保護者との連携が必要となる。本研究成果はこのような危険な状態を教員養成段階から解消し、児童生徒が安全に学べる学校環境の構築に資するものであり、これからの学校教育の在り方をさらに改善するものである。
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