• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emergence of curriculum research based on learning cycle

Research Project

Project/Area Number 20K20818
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Kimura Yuu  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (40589313)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下郡 啓夫  函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (00636392)
三河内 彰子  明治学院大学, 文学部, 研究員 (20838453)
一柳 智紀  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30612874)
坂本 篤史  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (30632137)
花井 渉  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 助教 (60783107)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords学びのサイクル / カリキュラムデザイン / エージェンシー / カリキュラム研究 / カリキュラム / 対話するカリキュラム / 子どもの学び / Agency / コンピテンシー / ヴォイス / 意思決定
Outline of Research at the Start

本研究では、学校・教師がカリキュラム・オーバーロードを克服し、それぞれの地域と子どもの実態に即した教育実践を主体となって実現するための、学びのサイクルに準拠したカリキュラムデザインの理論枠組みを導出する。そのために、学びのサイクルの解明を探究してきた2つの学校:福井大学教育学部附属義務教育学校・新潟大学教育学部附属中学校を研究協力校とし、同校教師たちと3年間にわたる定性調査と定量調査を組み合わせた協働生成的アクション・リサーチを実施する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to create a theoretical framework for curriculum design that conforms to the cycle of learning, so that teachers can realize educational practices that match the actual conditions of children. Generative action research was conducted. As a result, teachers were liberated from the constraints of engineering and management approaches to curriculum design and their own established practical experiences through the "Dialogic Curriculum," and were able to flexibly change, renew, and create curriculum in line with the cycle of children's learning, while taking socio-cultural educational needs into consideration. A theoretical framework for curriculum design based on learning cycle was created.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の完成により、カリキュラム研究でこれまで繰り返しその転換・精緻化が訴えられてきた「工学的アプローチ」と「経営学的モデル」に対抗する、学びのサイクルに準拠した教師のカリキュラムデザインの理論枠組みが創出された。この理論枠組みを用いることで、学校・教師はPDCAに象徴されるカリキュラムの目標設定・実施・測定・改善による品質管理サイクルの従属から解放されることになり、結果、多くの学校・教師が限られた授業時間の中でカリキュラム・オーバーロード、細分化された教育目標の達成追求という状況を乗り越え、自らの主体的な判断でもって子どもたちの学びと育ちを最大限に支え促すエージェンシー発揮が可能になる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 解放と変革の力としてのエージェンシーを再考する2022

    • Author(s)
      木村 優・一柳智紀
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 15 Pages: 411-418

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] One Step Further: Advancing Lesson Study Practice through Collaborative Inquiry School-University Partnerships2022

    • Author(s)
      Wang, L., Kimura, Y., & Yurita, M.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: 42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育改革のグローバル・トレンドを踏まえて子どもたちの育ちすべてを支える2022

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      千葉学校保健研究

      Volume: 11(2) Pages: 10-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門職の学び合うコミュニティPLCsの協働成熟を支える学校ネットワークとコンソーシアムの可能性2021

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の『語り』にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村 優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-681

    • NAID

      120007115859

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60

    • NAID

      120007115859

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域の学校ネットワークに基づく社会に開かれた教育課程と学校組織の協働開発のアクションリサーチ2020

    • Author(s)
      21. 木村 優・永田卓裕
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 463-473

    • NAID

      120007034883

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのサイクルに準拠したカリキュラムデザインに対する教師の認識2022

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師のコンピテンシー」をめぐって2022

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教師教育学会・公開研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Reflective and Sustainable Lesson Study Practice through University-School Partnership2021

    • Author(s)
      Wang, L., Kimura, Y., & Yurita, M.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究型カリキュラム実践を通して育まれる教師コンピテンシーの探索:高校とのアクション・リサーチにもとづく教師の語りの定性的分析2021

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育改革のグローバル・トレンドを踏まえて子どもたちの育ちすべてを支える2021

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      第24回千葉県学校保健学会年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究カリキュラム実践を基盤とした教師の協働的専門性開発の構造:専門職の資本概念による学校文化成熟過程の明晰化2020

    • Author(s)
      藤井佑介・木村 優・三河内彰子
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 専門職としての教師の資本2022

    • Author(s)
      アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン、木村優、篠原岳司、秋田喜代美
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760826823
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi