• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Training Methods and Practical Models for Evaluating Scientific Information in an Advanced Information Society

Research Project

Project/Area Number 20K20829
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

YAMAGUCHI Etsuji  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (00324898)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 雅則  北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (90280560)
望月 俊男  専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)
坂本 美紀  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90293729)
増本 康平  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (20402985)
木村 哲也  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (60533528)
佐藤 幸治  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20584022)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords科学教育 / 学習科学 / 科学関連情報評価能力
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,健康や医療などに代表される高度な科学関連情報について,専門的知識を持たなくとも情報の信頼性や妥当性を適切に評価できる高次の資質・能力・態度の総体を「科学関連情報評価能力」と暫定的に定義し,近年の学習科学で国際的に着目されている「エピステミック学習理論」を応用し,高度情報化社会に対応した科学関連情報評価能力の理論化を行い,その育成手法と実践モデルを開発することである.2020年度は,科学関連情報評価能力の理論化を中心に研究を進める.2021年度以降は,科学関連情報評価能力の育成手法と実践モデルの開発と,研究実践フィールドにおける実証実験を実施する予定である.

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to apply the internationally recognised learning theory of "epistemic cognition" from the learning sciences to theorise the ability to evaluate scientific information in an advanced information society. Additionally, we aimed to develop training methods and practical models for cultivating this ability. To achieve these objectives, we organised an interdisciplinary collaborative research team. In the fiscal year 2020, our research focused primarily on theorising the evaluation ability of scientific information. From the fiscal year 2021 onward, we developed training methods and practical models and conducted empirical experiments in research practice fields. As a result, we successfully theorised the ability to evaluate scientific information in an advanced information society and developed effective training methods and practical models for its cultivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報詐欺被害の拡大やフェイクニュースの拡散など,現代社会に新たな問題が引き起こされている.このような現代社会においては,高度な科学関連情報について,専門的知識を持たない市民であっても,情報について信頼できるかどうかの規準を持ち,複数の情報の真偽判断のみならず比較・統合するなどの高次思考を駆動できる認識的な資質・能力・態度の育成が,教育学研究における喫緊の課題であった.高度情報化社会に対応した科学関連情報評価能力を理論化するとともに,その育成手法と実践モデルを開発した本研究は,この課題の解決に資するものであり,今後の同分野の研究に対して重要な知見を提供したと考えられる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ラトガース大学(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ラトガース大学(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ラトガース大学(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Development and Evaluation of a Teaching Strategy for Enhancing Students’ Argument Self-Assessment Skills2023

    • Author(s)
      田中達也,山口悦司
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 3-12

    • DOI

      10.11639/sjst.D22004

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-07-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Development and Evaluation of Instructional Design for Elementary Science to Improve on Students’ Argument Construction Skills Using Multiple Pieces of Evidence: Focusing on Epistemic Understanding of Evidence2023

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 629-644

    • DOI

      10.11639/sjst.22040

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of Elementary School Students’ Epistemic Understanding of Sufficiency of Evidence in Argument2023

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 392-400

    • DOI

      10.14935/jssej.47.392

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing undergraduate students’ competence in reasoning about bodies of evidence2023

    • Author(s)
      Oura, H., Mochizuki, T., Chinn, C., & Yamaguchi, E.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference of the Learning Sciences 2023

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of Elementary School Students' Epistemic Understanding of Sufficiency of Evidence in Argument2022

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・渡辺桜・置塩佳奈
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 61-64

    • DOI

      10.14935/jsser.37.4_61

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-18
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Information Literacy Based on Epistemic Cognition and Its Learning Environments Design in Post-Truth Era2022

    • Author(s)
      望月俊男 チン A. クラーク 山口 悦司 大浦 弘樹
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 17-34

    • DOI

      10.14926/jsise.39.17

    • NAID

      130008139415

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Detecting cherry-picked evidence in texts: Challenges for undergraduate students2022

    • Author(s)
      Oura, H., Mochizuki, T., Chinn, C., Winchester, E., & Yamaguchi, E.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference of the Learning Sciences 2022

      Volume: - Pages: 1257-1260

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Detecting cherry-picked evidence in texts: Challenges for undergraduate students2022

    • Author(s)
      Oura, H., Mochizuki, T., Chinn, A., Winchester, E., & Yamaguchi, E.
    • Journal Title

      Proceedings of International Society of Learning Sciences Annual Meeting 2022

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] アーギュメントにおける十分な証拠の利用の向上を目指した小学校理科授業デザインの改善:証拠の十分性に関する認識的理解の深化に着目して2023

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司
    • Organizer
      2022年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 証拠の認識的理解に着目した複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力の育成を目指した小学校理科授業デザイン改善の評価:アーギュメント構成能力の観点から2023

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・阿部月歩・玉置実優
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining all the evidence: Do undergraduates prioritize a review of studies over a single study?2023

    • Author(s)
      Yamaguchi, E., Chinn, C., Oura, H., & Mochizuki, T.
    • Organizer
      The 20th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Resolving disagreements between experts through identifying questionable research practices2023

    • Author(s)
      Chinn, C., Mochizuki, T., Oura, H., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      The 20th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人は単一研究よりもレビューを重視するのか:科学的エビデンスの総体に関する実験結果の試験的分析2023

    • Author(s)
      山口悦司・クラーク A. チン・大浦弘樹・望月俊男
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメントにおける証拠の十分性に関する小学生の認識的理解:理科の単元『振り子の運動』の事例2022

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・置塩佳奈・渡辺桜
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメントにおける証拠の十分性に関する小学生の認識的理解:単元『太陽と地面の様子』の事例2022

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・渡辺桜・置塩佳奈
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメント自己評価能力の向上を目指した小学校理科授業の有効性の検証2022

    • Author(s)
      田中達也・山口悦司
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメント自己評価能力の向上を目指した小学校理科授業のための教授方略の提案2022

    • Author(s)
      田中達也・山口悦司
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ポスト真実時代の科学メディアリテラシーの検討:科学的エビデンスの「チェリーピッキング」を素人は認識できるのか2022

    • Author(s)
      望月俊男・大浦弘樹・クラーク=A.=チン・エオウィン=オドワイヤー・山口悦司
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Integrating evidence when some evidence is cherry picked: Challenges for undergraduates2021

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, A. C., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      The 19th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conferenc
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の利用に着目した評価2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の認識的理解の深化に着目して2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 人は科学情報の信頼性をいかに評価するのか?:科学的エビデンスのチェリーピッキングに関する調査結果の試験的分析2021

    • Author(s)
      山口悦司・クラーク=A=チン・望月俊男
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 一般社団法人日本理科教育学会編著『理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開』2022

    • Author(s)
      山口悦司 他
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi