• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice and verification of community-building education based on civic pride theory with a perspective on curriculum open to society

Research Project

Project/Area Number 20K20835
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Ito Naoyuki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20390453)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山川 肖美  広島修道大学, 人文学部, 教授 (40284137)
田中 尚人  熊本大学, 熊本創生推進機構, 准教授 (60311742)
戸田 順一郎  西南学院大学, 商学部, 教授 (80437805)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsシビックプライド / 多様性 / 包摂性 / 学校教育 / 社会教育 / まちづくり / 社会科教育 / フットパス / 地域 / 社会に開かれた教育課程
Outline of Research at the Start

本研究は,社会に開かれた教育課程を見据え,自発的な地域への愛着を図るシビックプライド論に基づき,学校の教科教育と実社会で展開する社会教育の連携について検討し,両者の接続を図った地域形成教育プログラムを開発・実践し,その効果の検証を目的とする。
本研究は,子どもと学校教師,地域住民と社会教育施設,行政とまちづくりという三者がつながりを重視し,アウトカム評価として子どもたちの変化のみならず地域の変化も視野に入れる点,まちの資源探しの対象に営みと生業の両方を包摂する点,教育の成果を環境的・経済的な側面で持続可能な地域社会構築の契機となることを測ろうとする点で,挑戦的研究としての意義を有する。

Outline of Final Research Achievements

Based on the Civic Pride Theory, which states that people living in a local community should voluntarily become attached to the community, this study examined how the curriculum in schools and social education in the real world should be linked, and developed and implemented a community building education programme that connected the two. The aim was to develop and put into practice a programme of community build education that connects the two, and to verify its effectiveness. In this study, the collaboration between school education and social education was explored through joint research with subject pedagogy, social pedagogy, engineering and economics. Through several examples of practice, we could clarify that a win-win relationship between actors living in the community and outsiders can be created through interaction between local actors, which is difficult for them to see, and induce outsiders to visit further.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,異なる親学問を背景にした研究者が協働研究体制を築くことによって,既存の学問体系のブレイクスルーを試みた点にある。これまでの教育学は,社会が大きく変化する中で,社会変革へのインパクトを持つ教育の仕組みや対処を十分に提案できていなかった。それに対して,本研究は,子どもたちの変化のみならず,地域の変化も視野に入れることを提案した。さらに,本研究が第一義に考えるシビックプライドの成果が,多様性と包摂性を担保できることで,持続可能な地域社会構築の契機となり得ることを確認できた。本研究は,学際的アプローチと,豊かな教育実践を通して多様性と包摂性を地域に還元させた点で学術的・社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 社会に開かれた教育課程としてのフットパスコースづくり学習の試み―小学校におけるシビックプライド論を用いた子どもたちと外部者の出会いのデザイン―2023

    • Author(s)
      伊藤直之・戸田順一郎
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 3 Pages: 27-38

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] STUDY ON SUSTAINABILITY OF ECO-TOURISM IN FUTAE DISTRICT, ITSUWA TOWN, AMAKUSA CITY2023

    • Author(s)
      SASAKI Hirokazu、TANAKA Naoto
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 78 Issue: 5 Pages: I_307-I_316

    • DOI

      10.2208/jscejipm.78.5_I_307

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] まちに芽吹く新しい学びの種: ひととひと、ひととまち、まちとまちの結節点2023

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 78-2 Pages: 20-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] クロスロードゲームの作問における語り直しに関する研究2022

    • Author(s)
      田中尚人・髙良幸作・坂井華海
    • Journal Title

      熊本大学政策研究

      Volume: 12 Pages: 3-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性と包摂性のある地域づくり教育~「令和の日本型学校教育」を受けて~2022

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      徳島県教育会『徳島教育』

      Volume: 第1204号 Pages: 6-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 3つの“共”を紡ぐ場としての祇園公民館と担い手となるみなさんへの期待2022

    • Author(s)
      山川肖美
    • Journal Title

      広島市祇園公民館開館50周年記念誌

      Volume: なし

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 上天草市におけるシビックプライドを基盤とした地域課題解決の実践2021

    • Author(s)
      田中尚人
    • Journal Title

      熊本大学政策研究

      Volume: Vol.11 Pages: 5-14

    • NAID

      120007027524

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] まちづくりとファシリテーション―学びと活動の好循環を生み続けるために―2021

    • Author(s)
      山川肖美
    • Journal Title

      生涯学習インストラクター・コーディネーター機関紙

      Volume: 第54号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of the GeoCapabilities project in Japan: furthering international debate on the GeoCapabilities approach2020

    • Author(s)
      Kim H.、Yamamoto R.、Ito N.、Shimura T.
    • Journal Title

      International Research in Geographical and Environmental Education

      Volume: 29 Issue: 3 Pages: 244-259

    • DOI

      10.1080/10382046.2020.1749768

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熊本市の家庭教育学級にみる保護者のネットワーク形成に関する研究2024

    • Author(s)
      高木太耀 ・ 田中尚人
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びとまちづくりの循環を生むプロセス・デザイン―民間の学習支援者へのインタビュー調査をもとに―2023

    • Author(s)
      山川肖美・三浦浩之
    • Organizer
      日本生涯教育学会第44回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びと地域づくりの循環における学習支援者の役割-広島版「学びから始まる地域づくりプロジェクト」の社会的成果の検証-2022

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Organizer
      日本生涯教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティアーカイブとしての復興誌づくりに関する考察2021

    • Author(s)
      田中尚人
    • Organizer
      第39回日本自然災害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “研究的な取り組み”を新指導要領下の授業実践にどう生かすか2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      第38回鳴門社会科教育学会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する公民館と期待される役割2021

    • Author(s)
      山川肖美
    • Organizer
      2021 年度 日本地域政策学会九州沖縄支部総会・フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 吟味する力を育む地理的分野の授業開発と実践-中学校社会科における市民としての基礎力育成をめざして-2021

    • Author(s)
      伊藤直之,光山明典
    • Organizer
      2021年日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 金龍哲編著『教育の原理と実践』2024

    • Author(s)
      山川肖美「人と社会の幸せを紡ぐ生涯学習」
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866939155
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 木村恵子・谷口直隆・宮崎康子編著『教育学のグラデーションー教育学科の歩き方-』2022

    • Author(s)
      山川肖美「生涯学習論-人と社会の幸せを紡ぐ学びの創造-」(分担執筆pp.57-77)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516573
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 伊藤直之編著『地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及』2022

    • Author(s)
      渡邊信之・伊藤直之「エシカル消費を促す地理授業の国際協働開発と実践」pp.155-171
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924169
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地理科地理と市民科地理の教育課程編成論比較研究2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923599
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi