Project/Area Number |
20K20843
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大森 美香 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50312806)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | 社会情緒的能力 / 感情理解 / 感情リテラシー / 感情知性 / 発達 / 音声 / ノンバーバル / 情動 / ソーシャルエモーショナルラーニング / 表情 / 声 / コミュニケーション / 社会情緒能力 / 社会情動的スキル / 感情コンピテンス / 仕草 / 感情推測 / ソーシャルエモーショナラーニング / パラ言語 / ソーシャルスキル / ノンバーバル言語 |
Outline of Research at the Start |
いじめ、不登校などの対人関係の問題や学力不振などの背景に、子どもたちの感情面の弱さや未熟さが指摘されている。そのため、ソーシャルエモーショナルラーニングや社会情動スキルの向上を目指す新しい教育実践が求められている。しかし、教育実践を導入するにあたって、教育目標や内容の妥当性を裏付ける感情リテラシーの発達アウトラインが明らかにされていない。本研究では、他者とのコミュニケーションに必要な、声や話し方、表情というノンバーバル行動を通して、子どもたちがどのように感情理解リテラシーの発達を探索的に明らかにするとともに、リテラシーの育成を目的とした教育支援のあり方を探求する。
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Outline of Final Research Achievements |
The educational significance of promoting the development of children's social and emotional skills from early childhood to prevent school crises such as bullying and to enhance children's ability to live effectively has been recognized both domestically and internationally. However, there is scarce evidence on the developmental outline of emotional literacy, which underpins these support measures. This study has continuously explored how abilities and skills to understand others' emotions are acquired, focusing on the developmental outline of these capacities through nonverbal communication such as "facial expressions" and "voice." We have created a database with audiovisual stimuli representing basic emotions like joy and anger, using professional child actors and actors. We have analyzed developmental changes from infancy to adulthood and have shared the findings through papers and academic conferences.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
いじめなどの学校危機を予防するために社会情緒能力の育成について、実証的な研究はほとんどなされていない。本研究では幼児期から成人までコミュニケーションにおけるノンバーバルな手がかりからの感情理解の発達アウトラインを明らかにすることであるが、挑戦的研究として学術的意義が高い。近年、ソーシャルエモーショナルラーニングという教育的フレームワークが重視されるとともに、OECDや文部科学省においても社会情緒的能力の育成が重視されている。本研究でのエビデンスとして、すでに幼児、高校生を対象とした研究は学術雑誌にも成果を発表しており、学校危機予防の支援へ活用できる可能性が高く社会的意義も大きいと考えられる。
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