• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Investigation of developmental changes of emotional literacy:Implications for educational support

Research Project

Project/Area Number 20K20843
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Watanabe Yayoi  法政大学, 文学部, 教授 (00210956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大森 美香  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50312806)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords社会情緒的能力 / 感情理解 / 感情リテラシー / 感情知性 / 発達 / 音声 / ノンバーバル / 情動 / ソーシャルエモーショナルラーニング / 表情 / 声 / コミュニケーション / 社会情緒能力 / 社会情動的スキル / 感情コンピテンス / 仕草 / 感情推測 / ソーシャルエモーショナラーニング / パラ言語 / ソーシャルスキル / ノンバーバル言語
Outline of Research at the Start

いじめ、不登校などの対人関係の問題や学力不振などの背景に、子どもたちの感情面の弱さや未熟さが指摘されている。そのため、ソーシャルエモーショナルラーニングや社会情動スキルの向上を目指す新しい教育実践が求められている。しかし、教育実践を導入するにあたって、教育目標や内容の妥当性を裏付ける感情リテラシーの発達アウトラインが明らかにされていない。本研究では、他者とのコミュニケーションに必要な、声や話し方、表情というノンバーバル行動を通して、子どもたちがどのように感情理解リテラシーの発達を探索的に明らかにするとともに、リテラシーの育成を目的とした教育支援のあり方を探求する。

Outline of Final Research Achievements

The educational significance of promoting the development of children's social and emotional skills from early childhood to prevent school crises such as bullying and to enhance children's ability to live effectively has been recognized both domestically and internationally. However, there is scarce evidence on the developmental outline of emotional literacy, which underpins these support measures. This study has continuously explored how abilities and skills to understand others' emotions are acquired, focusing on the developmental outline of these capacities through nonverbal communication such as "facial expressions" and "voice." We have created a database with audiovisual stimuli representing basic emotions like joy and anger, using professional child actors and actors. We have analyzed developmental changes from infancy to adulthood and have shared the findings through papers and academic conferences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめなどの学校危機を予防するために社会情緒能力の育成について、実証的な研究はほとんどなされていない。本研究では幼児期から成人までコミュニケーションにおけるノンバーバルな手がかりからの感情理解の発達アウトラインを明らかにすることであるが、挑戦的研究として学術的意義が高い。近年、ソーシャルエモーショナルラーニングという教育的フレームワークが重視されるとともに、OECDや文部科学省においても社会情緒的能力の育成が重視されている。本研究でのエビデンスとして、すでに幼児、高校生を対象とした研究は学術雑誌にも成果を発表しており、学校危機予防の支援へ活用できる可能性が高く社会的意義も大きいと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (12 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 日本の幼児における音声を通しての感情認知の発達2024

    • Author(s)
      渡辺弥生・瀧澤悠・阿出川あすか
    • Journal Title

      法政大学文学部紀要

      Volume: 88 Pages: 79-98

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Relationship Between Empathy and Understanding Others’ Vocally Expressed Emotions2023

    • Author(s)
      Oikawa Chisato、Tashiro Kotomi、Iwashiro Mira、Omori Mika、Watanabe Yayoi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 291-304

    • DOI

      10.5926/jjep.71.291

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-12-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自分の感情を知り、周囲に関心を向ける2023

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      ヒューマンスキル教育研究

      Volume: 31 Pages: 48-54

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 親になる」プロセスを支える子育ての環境づくりーソーシャル・エモーショナル・ラーニングのビジョンの共有2022

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      都市計画 日本都市計画学会

      Volume: 360 Pages: 78-81

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Social-emotional learning and class climate among elementary-aged students in Japan2022

    • Author(s)
      Yayoi Watanabe,Maiko Ikeda,Elina Saeki, & Mayu Higashida
    • Journal Title

      International Journal of School & Educational Psychology

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 207-217

    • DOI

      10.1080/21683603.2022.2075997

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effects of Social and Emotional Learning on the Social Skills and Resilience of Japanese High School Students2021

    • Author(s)
      原田 恵理子、渡辺 弥生
    • Journal Title

      The studies on educational practices

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 1-14

    • DOI

      10.50841/kyoikujissen.24.0_1

    • NAID

      130008040693

    • ISSN
      1880-2621, 2436-0945
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The mediating effect of cognitive appraisal on the relationship between sleep habits and the stress response among Japanese female college students2021

    • Author(s)
      Aizawa Noriko、Omori Mika
    • Journal Title

      BMC Psychology

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 100-100

    • DOI

      10.1186/s40359-021-00602-w

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Be happy to be successful: a mediational model of PERMA variables2021

    • Author(s)
      Watanabe,Y.et.al.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Human Resources

      Volume: 1 Issue: 3 Pages: 1-38

    • DOI

      10.1111/1744-7941.12283

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの感情リテラシーの発達と具体的支援2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      発達

      Volume: 163 Pages: 20-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of Emotional Literacy and Empathy among Elementary-Aged Japanese Children.2020

    • Author(s)
      Watanabe Y., Motomura, Y.,& Saeki E.,.(2020)
    • Journal Title

      International Journal of School & Educational Psychology.

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 1-57

    • DOI

      10.1080/21683603.2020.1837699

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの社会性や感情の発達と支援2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      野間教育研究所紀要

      Volume: 63 Pages: 67-135

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 低学年のソーシャルスキル・トレーニング2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      教育技術小一小二

      Volume: 1 Pages: 13-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育保健の基礎知識 こどもの「感じる力」や「人と関わる力」を伸ばすために2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      保育と保健

      Volume: 26 Pages: 105-106

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもたちは、言語・非言語コミュニケーションを通してどのように感情を理解しているか。伝えているか?感情コンピテンスの発達2023

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Development of Emotional Prosody Recognition among Young Children2023

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 心理専門職と発達心理学の役割2022

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの社会性を育てるAGENTとしての大人の影響2022

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の教育にSELを定着させるには2022

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本SEL研究会第12回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの社会性を育てるAGENTとしての大人の影響2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の声からの感情の理解の発達2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 感情力の発達と支援のあり方ーソーシャルスキルトレーニングの活用2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校生における感情コンピテンスと声による感情理解の発達2021

    • Author(s)
      田代琴美・岩城美良・翁川千里・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童期における声による感情理解の発達と感情コンピテンスの関連2021

    • Author(s)
      阿出川あすか・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Emotional Literacy: Evidence from Emotional Understanding through Voice.2021

    • Author(s)
      Watanabe,Y. & Adegawa,A.
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examination of effects of telecommunication on post- communication reassurance among adult and elderly parents: Focus on video-communication.2021

    • Author(s)
      Oishi, A., Nagasaki, K. & Omori, M.
    • Organizer
      The 14th biennial conference of Asian Association of Social Psychology.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] エンターテインメントの心理的効果の検討 ―コロナ禍ストレッサーと精神的 健康 の関係に及ぼす調整効果2021

    • Author(s)
      合澤典子・千葉咲香・大森美香
    • Organizer
      日本健康心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Emotional Understanding through the Voice.2020

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍における育ち:社会性と感情に着目して2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会発表論文集 30.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Cross-Cultural Perspective on Family Stress During COVID-19 Pandemic: Finding Helpful Support and Coping Services for Families With Children'2020

    • Author(s)
      atanabe N ,Ikeda M ,Watanabe,Y.,Iida,J. ,Martinsone,B.,,& Paredes,S
    • Organizer
      The 12th Asian Conference on Education
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児はどの感情制御方略が良いと考えているか?2020

    • Author(s)
      田代琴美・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会発表論文集 30.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるきもちのえほん2024

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      金の星社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] じぶんのきもち ともだちのきもち2024

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      金の星社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] まいにち げんき2024

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      金の星社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 感情を育てる じぶんのきもち2023

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      大泉書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ソーシャル・エモーショナル・ラーニング2022

    • Author(s)
      渡辺弥生・小泉令三
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101984
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 完全カラー図解 よくわかる発達心理学2021

    • Author(s)
      渡辺 弥生
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナツメ社
    • ISBN
      9784816370571
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 対人援助職のための発達心理学2021

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306570
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] エール プレ思春期のママへ2021

    • Author(s)
      汐見稔幸・渡辺弥生監修
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      主婦の友社
    • ISBN
      9784074456765
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 人間教育の教授学ー一人ひとりの学びと育ちを支える2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088461
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Chapter 2 ソーシャルスキルを身につける 究極の子育て2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      プレジデント社
    • ISBN
      9784833440301
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] モラルを育む〈理想〉の力 : 人はいかにして道徳的に生きられるのか2020

    • Author(s)
      渡辺弥生・山岸明子・渡邉晶子(翻訳)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831348
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『ひと目でわかる発達ー誕生から高齢期までの生涯発達心理学』2020

    • Author(s)
      渡辺弥生・西野泰代
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230622
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 法政大学文学部渡辺弥生

    • URL

      https://sites.google.com/site/emywata/home

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 渡辺 弥生 - 学術研究データベース

    • URL

      https://kenkyu-web.hosei.ac.jp/Profiles/18/0001800/profile.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 法政大学文学部渡辺弥生研究室

    • URL

      https://sites.google.com/site/emywata/home?authuser=0

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 法政大学文学部心理学科

    • URL

      https://kenkyu-web.hosei.ac.jp/Profiles/18/0001800/profile.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi