• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Emergence of Scientific Inquiry at the Early childhood and its Link to the Lower Primary Education

Research Project

Project/Area Number 20K20854
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Matsubara Kenji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 佳美  川口短期大学, その他部局等, 講師 (80866335)
中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
末松 加奈  東京家政学院大学, 現代生活学部, 助教 (30825625)
高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
KeywordsNOS / 科学的探究 / 幼児教育 / カリキュラム / 幼児期 / 探究心の芽生え / 接続 / 小学校低学年 / 幼稚園教育要領 / 学習指導要領 / 科学の本質 / 芽生え / 科学的探究心 / 小学校への接続
Outline of Research at the Start

本研究は幼児期における科学的探究心の芽生えと小学校低学年期における科学的探究の接続に関する研究を行うことを目的とし、次の四点を行う。
(1)科学的探究について、幼稚園教育要領や小学校学習指導要領等での捉え方を歴史的に整理しつつ、幼児期と低学年期で接続可能な要素の体系化
(2)5歳児と小学校低学年の児童を対象に科学的探究心の芽生えに関する実証的調査
(3)保護者を対象にした家庭の社会経済的背景(SES)と科学的探究の認識に関する調査
(4)調査結果を基に、幼児教育の保育者を対象にした参考資料「幼児の科学的探究心の芽生えの支援と見取りに関する資料」を保育者と共同開発

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to conduct research on the connection between the development of scientific inquiry in early childhood and scientific inquiry in the early elementary school years. In particular, we examined the systematization of elements that can be connected between early childhood and early elementary education, while historically organizing how scientific inquiry has been viewed in kindergarten education guidelines, elementary school curriculum guidelines, and other guidelines. In addition, an empirical investigation on the development of scientific inquiry was conducted with 5-year-old children and early elementary school students as a joint research with J. Lederman let team in the United States.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子供は自然に触れる体験等を通して、ある事象に対して疑問を持つに至る。こうした疑問を持つといった心の動きが科学的探究心の芽生えであり、小学校以降の科学的探究の基盤となり得る。本研究では、幼児期と小学校低学年期における科学的探究心の接続に関する研究を行うことで、子供たちが段階的に科学的探究を学ぶための基礎研究を進めたことに意義がある。さらに、本研究の知見は、小学校理科の「問題解決の力」、中学校理科の「科学的に探究する力」の学習に寄与するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] AN EMPRICAL STUDY ON THE BUDDING OF SCIENTIFIC INQUIRY IN EARLY CHILDHOOD: USING AND MODIFYING YCVS FOR JAPANESE CONTEXT2024

    • Author(s)
      Kana Suematsu, Kenji Matsubara , Hideo Kameyama and Yuko Kobayashi
    • Journal Title

      ESERA 2023 Conference eProceedings

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Discussion on Discipline-based Epistemological Approaches Situated in the Japanese Curriculum and their Relation to the Big Ideas in STEM/STEAM Education2021

    • Author(s)
      松原憲治・高阪将人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 103-111

    • DOI

      10.14935/jssej.45.103

    • NAID

      130008065717

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] AN EMPIRICAL STUDY ON THE BUDDING OF SCIENTIFIC INQUIRY IN EARLY CHILDHOOD: USING AND MODIFYING YCVS FOR JAPANESE CONTEXT2023

    • Author(s)
      Kenji Matsubara, Kana Suematsu, Hideo Kameyama, Yuko Kobayashi
    • Organizer
      ヨーロッパ科学教育学会(ESERA2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期における科学的探究心の芽生えの実証的研究①:科学的探究心の芽生えに関する枠組の構築に向けて2022

    • Author(s)
      松原憲治、末松加奈、小林優子、小林佳美、亀山秀郎
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における科学的探究心の芽生えの実証的研究② :幼児へのインタビュー調査の結果から2022

    • Author(s)
      末松加奈, 松原憲治, 小林優子, 亀山秀郎
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における科学的探究心の芽生えの実証的調査③:保護者対象調査の結果から2022

    • Author(s)
      小林佳美, 松原憲治, 亀山秀郎末, 末松加奈, 小林優子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児・小学校低学年期における科学的探究心の評価法の検討2022

    • Author(s)
      末松加奈, 松原憲治, 小林優子, 亀山秀郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における科学的探究心の芽生え-探索的な調査結果からの一考察-2021

    • Author(s)
      末松加奈, 松原憲治, 小林優子, 亀山秀郎
    • Organizer
      日本子ども学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教育要領解説における科学的探究心に関する内容の変化についての探索的分析2021

    • Author(s)
      中和渚, 高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Historical changes of kindergarten curriculum in Japan from the perspective of scientific investigation2021

    • Author(s)
      Kosaka, M., & Nakawa, N.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Characteristics of Learning Environments and Teachers’ Support for Children’s Creative STEM Enquiry in Japan,Children’s Creative Inquiry in STEM2022

    • Author(s)
      Kenji Matsubara, Masato Kosaka, Yoshimi Kobayashi
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030947248
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi