• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction Professional Capital through Curriculum Management

Research Project

Project/Area Number 20K20855
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

CHICHIBU Toshiya  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (10258329)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉本 哲男  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30404114)
田村 知子  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (90435107)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教育課程 / 省察 / リフレクション / ソーシャルキャピタル / エージェンシー / 社会関係資本 / 組織文化 / 組織開発 / 授業研究 / 校内研究 / 指導主事 / 意志決定
Outline of Research at the Start

本研究は、学校がカリキュラム・マネジメントを実施することを通じて校内にプロフェッショナル・キャピタルを構築するメカニズムを解明することを目的としている。プロフェッショナル・キャピタルとは、ハーグリーブスとフーラン(2012)が提起した、教師の専門性を高める資源構築を個人、教師集団、省察の積み重ねなどの視点で捉える枠組みである。カリキュラムそのものでなく、カリキュラム・マネジメントを通じた教師の力量、同僚関係、集団省察等が深まる状況を分析しようとしている。そのために本研究は多様なカリキュラムマネジメントの事例を分析することとしている。本研究を通じ、学校の組織開発の視点が得られると予想している。

Outline of Final Research Achievements

Following the framework of professional capital proposed by Hargreaves and Fullan, this study analyzes the structure of organizational transformation of human capital, social capital, and decisional capital in schools through curriculum management.
This study analyzed decisional capital in three stages of reflection: technical reflection, practical reflection, and critical reflection, and teacher agency which is the driving force for deepening reflection.
This study used this framework to analyze a junior high school that was engaged in curriculum management. At the beginning, the school's efforts were mainly technical reflection, and as the technical efforts took root and social capital increased, the number of teachers engaged in practical reflection increased. The final phase of the project involved sharing the school's vision of the students in curriculum management. Through these efforts, critical reflection and agency of the school's teacher were increased.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領にカリキュラム・マネジメントの語が誕生して以来、カリキュラム・マネジメントにどう取り組んでいいかに迷う学校が増えつつある。カリキュラム・マネジメントに関する先行研究がカリキュラム開発論からアプローチするものと教育経営論からアプローチする論が存在していることも、現場が混乱することにつながっている。本研究の考察を通じ、カリキュラム・マネジメントの本質は教師エージェンシーの涵養と批判的省察の実践にあること、それを通じて人的資本(ヒューマンキャピタル)、社会関係資本(ソーシャルキャピタル)が増大すること、すなわちプロフェッショナル・キャピタルが増大することが重要であることが明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 17 results,  Open Access: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 学び続ける教員像の確立に向けた研修体系表の提案と研修プログラムの検証2023

    • Author(s)
      磯部 征尊, 伊藤 大輔, 倉本 哲男
    • Journal Title

      Journal of School Improvement and Leadership

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 41-55

    • DOI

      10.51006/jsira.5.0_41

    • ISSN
      2436-5009
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on the Qualities and Abilities of Board of Education Supervisors ―An Example of How Elementary School Principals Perceive―2023

    • Author(s)
      宮下 治, 倉本 哲男
    • Journal Title

      日本女子大学紀要. 人間社会学部

      Volume: 33 Issue: 33 Pages: 77-89

    • DOI

      10.57483/00003622

    • URL

      https://jwu.repo.nii.ac.jp/records/3748

    • Year and Date
      2023-03-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Withコロナの市町村教育委員会による学校への指導・支援の変容-カリキュラムマネジメントに焦点化して-2023

    • Author(s)
      田村 知子, 木原 俊行, 岡田 和子, 島田 希, 田中 滿公子, 田中 真秀, 佃 千春
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学

      Volume: 71 Pages: 105-120

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化共生教育に関する現職教員向け研修プログラムの開発2022

    • Author(s)
      木原俊行, 田村知子, 岡田和子, 田中滿公子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 405-422

    • DOI

      10.32287/TD00032253

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32253

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業づくりへの児童生徒の参加に関する教師の意識 ─テキストマイニング分析を通して─2022

    • Author(s)
      田村知子・谷伊織・本間学
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 55-74

    • DOI

      10.32287/TD00032230

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32230

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 危機的状況下の学校におけるカリキュラムマネジメントに対する市町村教育委員会の指導・支援 ─新型コロナウィルス感染症による長期臨時休業の影響を受けた大阪府における調査─2022

    • Author(s)
      田村知子・木原俊行・岡田和子・田中満公子・佃千春・長谷川和弘・餅木哲郎・島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 249-268

    • DOI

      10.32287/TD00032243

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32243

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育方法としてのヒップホップ~Hip Hop Based Education~2022

    • Author(s)
      馬場洸志, 倉本哲男
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 5 Pages: 68-77

    • DOI

      10.18880/00014296

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/11640

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員研修に関する機関哲学の分析 : 教員免許更新制を巡る検討を中心に2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31 Pages: 32-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 組織開発につながる校内研修とは2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1024 Pages: 12-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のリフレクションを管理職としてどう促すか2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 50(10) Pages: 22-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的省察を促す実践研究の方法論に関する考察2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      九州教育経営学会研究紀要

      Volume: 28 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究者と実践家の交流による批判的省察の可能性2022

    • Author(s)
      千々布敏弥, 田村知子
    • Journal Title

      九州教育経営学会研究紀要

      Volume: 28 Pages: 21-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス・ラーニングコーディネーターによる教育参画の意義についての研究2022

    • Author(s)
      馬場洸志, 倉本哲男
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 13(1) Pages: 171-178

    • NAID

      120007186285

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における新たな教育実践ーヒップホップ型教育-2022

    • Author(s)
      馬場洸志, 長坂祐哉, 倉本哲男
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 13(2) Pages: 35-43

    • NAID

      120007186266

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門職資本と授業研究の関係-カザフスタン調査を基に-2021

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 150 Pages: 7-21

    • NAID

      120007141441

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の学校質問紙の開発 ─新規の測定領域の探索的検討─2021

    • Author(s)
      田村知子, 根津朋実, 松本明日香, 谷伊織, 杉本英晴, 辰巳哲子, 寺尾香那子, 鎌田首治朗, 吉澤寛之
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 69 Pages: 189-208

    • NAID

      120006979976

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメント概念の多様性について2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      九州教育経営学会紀要

      Volume: 26 Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメント論の概括:「これまで・現在・これから」の視点から2020

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 66(1) Pages: 46-51

    • NAID

      40022138464

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Service-Learningにおける市民教育論(Citizenship Education)に関する一考察2020

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 30 Pages: 24-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「自分が好き、仲間・学校が好き、地域が好きな子供」を育てるカリキュラムマネジメントに関する研究2020

    • Author(s)
      大山和則, 磯部征尊, 倉本哲男
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 5 Pages: 181-187

    • NAID

      40022209113

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験 : 教師の専門職資本形成に注目して2020

    • Author(s)
      矢野裕俊, 田村知子, 森久佳, 廣瀬真琴, 深見俊崇, 小柳和喜雄, 木原俊行
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 29 Pages: 29-42

    • NAID

      130008046113

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントを通じたプロフェッショナル・キャピタル構築に関する研究(その2)―プロフェッショナル・キャピタルを構築した事例校分析―2022

    • Author(s)
      千々布敏弥, 田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How Japanese Schools can Develop Professional Capital through Curriculum Management2022

    • Author(s)
      千々布敏弥, 田村知子
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師エージェンシーの促進要因に関する考察-事例校分析を通じて-2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員研修を巡る機関哲学についてースタンダードと主体性の相克を超えるための視点-2022

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The National Curriculum Standards in Japan (The Course of Study) -From the Perspective of Principal & Teacher education- International Committee of Iran Curriculum Study Association2022

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      イラン教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Teacher Education and Training in Japan, Hanoi National University of Education, Vietnam2022

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      ベトナムハノイ国家大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] “Development of Teacher Education Curriculum & Instruction in the Global Era of East Asia” 「グローバル化時代の東アジアにおける教師教育カリキュラム・教育方法の開発(同時通訳付)」2022

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani (Nagoya University/Japan), Nguyen Nam Phuong (The Hanoi National University of Education/Vietnam), CHENG, Chi Keung Eric (The Education University of Hong Kong/China), Tetsuo Kuramoto (Shizuoka University of Art & Culture)
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントを通じたプロフェッショナル・キャピタル構築に関する研究(その1)―カリキュラム・マネジメント概念に関する先行研究分析―2021

    • Author(s)
      千々布敏弥、倉本哲男、田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan2021

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      National Institute of Education National Institute of Education & Ministry of Education in Cambodia
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] REVIEWS OF “LESSON STUDY” REFLECTED FROM WORKS IN JAPAN AND VIETNAM2021

    • Author(s)
      倉本哲男、Nam-Phuong Nguyen
    • Organizer
      International Conference on Innovation Learning Instruction and Teacher Education Hanoi National university
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 戸畑高校のカリキュラムマネジメント過程の分析試論2021

    • Author(s)
      田村知子、千々布敏弥、大村高敏
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Lesson Study & Curriculum Management” in Japan -From the perspective of school improvement-2020

    • Author(s)
      倉本哲男, 田村知子, 千々布敏弥
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業研究と実践研究の枠組みに関する考察2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      九州教育経営学会第105回定例研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究と実践研究の枠組みに関する考察2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      教師学学会第22回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] カリキュラムマネジメントの理論と実践2022

    • Author(s)
      田村 知子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820807315
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Managing School Intellectual Capital for Strategic Development, Lessons from Asia and Europe2022

    • Author(s)
      Eric C. K. Cheng, Tetsuo Kuramoto, Toshiya Chichibu
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367557522
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 先生たちのリフレクション2021

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605464
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research-(Kindle version/ディスカヴァーebook選書)2021

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      Fukuro publishing
    • ISBN
      9784861868375
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究-Service-Learningの視点から(Kindle version/ディスカヴァーebook選書)2021

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      フクロウ出版
    • ISBN
      9784861863332
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育課程論 : カリキュラムマネジメント入門2021

    • Author(s)
      齋藤義雄, 倉本哲男, 野澤有希
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655516
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi