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認知症患者の家族ためのAIチャットボットによる意思決定支援システムの開発

Research Project

Project/Area Number 20K21724
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Osaka Prefecture University (2020-2021)

Principal Investigator

中村 裕美子  大阪公立大学, 研究推進機構, 客員研究員 (10299266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真嶋 由貴恵  大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 教授 (70285360)
松田 健  阪南大学, 経営情報学部, 教授 (40591178)
桝田 聖子  大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 准教授 (10454729)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords生成AIチャットボット / 認知症 / 家族 / 意思決定支援 / チャットボット / AIチャットボット / 意思決定
Outline of Research at the Start

本研究は, AIチャットボットによる認知症患者の家族ための意思決定支援システムを開発することを目的とする.今回開発するAIチャットボットは,人工知能を組み込んだコンピュータが人に代わって対話するシステムである.1年目と2年目には,認知症にかかわる意思決定支援AIチャットボットのデータベースの構築,Webサイトおよび文献から,テキストマイニングにより,家族からの質問と回答リスト作成し,樹系図ツリーを構造化する.AIチャットボットシステムの開発.テキストによる対話機能を実現する.3年目には,AIチャットボットシステムの実証実験を行い.システムの見直し課題を抽出し修正し,システムを完成させる.

Outline of Annual Research Achievements

研究成果を国際学会と国内研究会において発表を行った。
国際学会の発表テーマは、Analysis of Questions to Support Dementia Patient Family Focusing on Modality and Consideration on Chatbot Support System,The purpose of this study is to develop an AI chatbot system that gives answers to various questions about dementia patients for their families and relatives with dementia patients. The basis of the chatbot system replies to one advice against one question. However, it is not easy to predict what kind of questions will be asked. So, this study has proposed an algorithm of an AI chatbot system that can reply to appropriate advice against unknown asked in the following way.
1) Collect the data for questions and advices for dementia patients. 2) Give the words that construct question to data the 40 labels data such as question, confirmation, behavior, attachment, feeling, agreement, ability, denial, forgetting, method, distress and confirmation. 3) Classify the question data by transforming to 40 degrees non negativevector via the above process. 4) If question data d(i) was given the clustering label k, then the advice data a(i) is also given the same label data k, where i and k are non-negative integsers.
5) Check contradict between questions and advices, by generating random question-advice pairs from questions and answers belonging to the same class.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

生成AIチャットボットによる質問と回答システムは完成している。

Strategy for Future Research Activity

研究成果を取りまとめ、報告していく予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023

All Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Analysis of Questions to Support Dementia Patient Family Focusing on Modality and Consideration on Chatbot Support System2023

    • Author(s)
      akeshi Matsuda, Ryota Kimura, Yumiko Nakamura, Yukie Majima, Seiko Masuda
    • Organizer
      14th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生成AIを活用した認知症患者支援とデータサイエンス教育2023

    • Author(s)
      松田健,中村 裕美子,真嶋 由貴恵,桝田 聖子
    • Organizer
      第18回医療系eラーニング全国交流会
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2024-12-25  

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