認知症患者の家族ためのAIチャットボットによる意思決定支援システムの開発
Project/Area Number |
20K21724
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
|
Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022-2023) Osaka Prefecture University (2020-2021) |
Principal Investigator |
中村 裕美子 大阪公立大学, 研究推進機構, 客員研究員 (10299266)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
真嶋 由貴恵 大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 教授 (70285360)
松田 健 阪南大学, 経営情報学部, 教授 (40591178)
桝田 聖子 大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 准教授 (10454729)
|
Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2025-03-31
|
Project Status |
Granted (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 生成AIチャットボット / 認知症 / 家族 / 意思決定支援 / チャットボット / AIチャットボット / 意思決定 |
Outline of Research at the Start |
本研究は, AIチャットボットによる認知症患者の家族ための意思決定支援システムを開発することを目的とする.今回開発するAIチャットボットは,人工知能を組み込んだコンピュータが人に代わって対話するシステムである.1年目と2年目には,認知症にかかわる意思決定支援AIチャットボットのデータベースの構築,Webサイトおよび文献から,テキストマイニングにより,家族からの質問と回答リスト作成し,樹系図ツリーを構造化する.AIチャットボットシステムの開発.テキストによる対話機能を実現する.3年目には,AIチャットボットシステムの実証実験を行い.システムの見直し課題を抽出し修正し,システムを完成させる.
|
Outline of Annual Research Achievements |
研究成果を国際学会と国内研究会において発表を行った。 国際学会の発表テーマは、Analysis of Questions to Support Dementia Patient Family Focusing on Modality and Consideration on Chatbot Support System,The purpose of this study is to develop an AI chatbot system that gives answers to various questions about dementia patients for their families and relatives with dementia patients. The basis of the chatbot system replies to one advice against one question. However, it is not easy to predict what kind of questions will be asked. So, this study has proposed an algorithm of an AI chatbot system that can reply to appropriate advice against unknown asked in the following way. 1) Collect the data for questions and advices for dementia patients. 2) Give the words that construct question to data the 40 labels data such as question, confirmation, behavior, attachment, feeling, agreement, ability, denial, forgetting, method, distress and confirmation. 3) Classify the question data by transforming to 40 degrees non negativevector via the above process. 4) If question data d(i) was given the clustering label k, then the advice data a(i) is also given the same label data k, where i and k are non-negative integsers. 5) Check contradict between questions and advices, by generating random question-advice pairs from questions and answers belonging to the same class.
|
Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.
Reason
生成AIチャットボットによる質問と回答システムは完成している。
|
Strategy for Future Research Activity |
研究成果を取りまとめ、報告していく予定である。
|
Report
(4 results)
Research Products
(2 results)