Speaking Practice via Asynchronous Video Exchange with English Native Speakers
Project/Area Number |
20K21969
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Shizuoka University (2022) Seirei Christopher University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Takase Nami 静岡大学, 情報学部, 講師 (20705199)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 外国語学習 / スピーキング / オンラインコミュニケーション / CALL / 英語教育 / 教科教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、英語母語話者とのビデオレター(VL)を利用した非同時情報交換型の言語活動を通した、言語能力(特にスピーキング能力)向上特性を明らかにすることである。VL動画作成や受信したVL動画視聴による、学習者のスピーキングにおける複雑性、正確性、流暢性などの変化を言語活動前後で比較し、またこれを対面での同時接続型の場合と比較検証する。VLの特異な言語学習特性を明確化することで、将来的な言語習得方法の重要な一手法を切り開くことを最終目標としている。VLは時間制約を受けず、幅広い学習者を対象とできることから、広範囲な学習かつ効果的な学習方法として高い価値が期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
The use of VL influences vocabulary particularly for basic-level learners.The transcribed speech-text data showed that the score of the control (non-VL) group significantly declined when it came to sentence complexity, while that of the VL group showed no change. Further analysis of the vocabulary level showed that the VL group’s score decreased when it came to basic-level words ratio, while the non-VL group’s score increased. On the other hand, the percentage of intermediate and advanced-level words decreased in the non-VL group, while the VL group showed no significant change.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オンラインのコミュニケーション活動は、様々な方法で行うことができるが、VLと非VLを利用して活動を行った結果、VL群は非VL群と比較して、使用語彙のレベルに影響があることが示唆された。初級学習者が短期間ではあるが、英語母語者との交流を可能にした。様々な習熟度の学習者がVLをスピーキング練習として取り入れ、様々な国の英語話者とやり取りすることで、スキル向上の一助になると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)