Project/Area Number |
20K21989
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Okinawa International University (2022) Hakuoh University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Hagino Ryo 沖縄国際大学, 総合文化学部, 講師 (60887925)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | ハーレム・ルネサンス / 批判的即興研究 / Zora Neale Hurston / Claude McKay / Alain Locke / 即興 / 黒人文学 / モダニズム / アレイン・ロック / ゾラ・ニール・ハーストン / クロード・マッケイ / ジャズ / 黒人文化 / 批評的即興研究 / アメリカ黒人文学 / Cultural Pluralism / Pragmatism / Alain locke / Improvisation / Banjo / Michel de Certeau / Theodore Adorno / 20世紀アメリカ文学 / アフリカ系アメリカ文学 |
Outline of Research at the Start |
Claude McKay、Zora Neale Hurston、Alain Lockeを中心とするハーレム・ルネサンスの黒人作家における「即興」(improvisation)への関心が、同時代の抑圧的イデオロギーに抗おうとする彼らの詩学と政治思想の発展とどのように結びついているのかを検討する。批評的即興研究が明らかにする即興の政治的・社会的機能やその哲学的な意義を参照して、これまで黒人文化の伝統の枠内で論じられてきた傾向にある即興芸術のアメリカ黒人作家への影響を、20世紀初頭のモダニズムの広がりやアメリカにおける文化多元主義を始めとする政治的論争と深く関係するものとして考察する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, new insights were gained from the perspectives of culture and improvisation regarding Claude McKay, Zora Neale Hurston, and Alain Locke, who were black writers and thinkers of the Harlem Renaissance period. While Locke argued that improvisation ensures the authenticity of black culture, he believed it should be placed under the dominance of form. On the other hand, Hurston emphasized that the improvisational nature of black culture arises from a different aesthetic tradition than Western artistic norms. McKay illustrated how black culture, in the context of the diaspora, becomes intertwined with commercialism and is generated improvisationally.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、批判的即興研究(Critical Studies of Improvisation)と呼ばれる学際的な研究分野によって、即興は芸術のみならず人間の創造的な営みや社会活動のあらゆる側面において重要な理念であり実践であると論じられてきた。本研究は批評的即興研究の成果を踏まえ、即興を黒人文化の伝統の枠内に留まる現象としてではなく、20世紀初頭のモダニズムの広がりやアメリカにおける文化多元主義をはじめとする社会文化的な議論に関係する概念として提示した上で、ハーレム・ルネサンス期の文学者が即興についてどのように論じたのか、それらが彼らの言説においてどのような役割を果たしたのかを明らかにする。
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