Non-price Policy Designs by Vertically Integrated Platforms
Project/Area Number |
20K22117
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0107:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
SATO Susumu 一橋大学, 経済研究所, 講師 (40876710)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | Platform / Self-preferencing / Competition policy / Platforms / Mobile apps / Lock-in / プラットフォーム / 非価格競争 / 自己優遇 / マルチホーミング / ロックイン / Vertical Integration / Non-price Designs / Competition-in-utility |
Outline of Research at the Start |
売り手と買い手が取引を行う「場」を提供するプラットフォーム事業者は、取引を管理し料金を徴収する他に、効率的な取引を実現するための様々な非価格的な制度設計を行っている。近年、プラットフォーム事業者が自社製品を提供する事例が見られ、プラットフォームが設計する制度が自社製品を過剰に優遇し、売り手間の公平な競争を阻害するといった懸念が浮上している。そうした問題の性質を解明するために、本研究では、一部の売り手とプラットフォームが垂直的に統合されている状況下での売り手間の競争と、プラットフォーム事業者による料金設定および非価格的制度設計を理論的に分析する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this project, as a form of non-price design by vertically-integrated platforms, I developed a framework of "self-preferencing" by vertically-integrated platforms, which is an act of designing their own platforms in favor of their first-party products. With this framework, we derived conditions under which self-preferencing may benefit consumers. In addition, I used the competition-in-utility framework, a generalization of price competition to a broader range of business models, to analyze non-price strategies of platforms for theoretical and empirical studies. Finally, I conducted several additional theoretical studies on competition policy towards platforms.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
GAFAMに代表されるデジタルプラットフォーム事業者が自社製品・サービスを提供し、自社製品がプラットフォームに製品・サービスを提供する事業者への影響や、自己優遇の問題が学術的にも政策的にも重要な課題となっている。そのような中、プラットフォーム事業者による垂直統合・自己優遇の問題を分析することは社会的な急務である。また垂直統合プラットフォームによる自己優遇に限らず、プラットフォーム事業者による非価格戦略やプラットフォームへの競争政策の理解を深めることも今後のデジタル経済の政策運営のためにも重要である。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)