• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Nationwide Survey on the Current Status of Sign Language Usage in Teaching Academic Subjects at High Schools for the Deaf

Research Project

Project/Area Number 20K22182
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Ganmaru Shinichi  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (10883457)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords特別支援学校(聴覚障害) / 高等部 / 手話 / 教科指導 / 特別支援学校 / 聴覚障害
Outline of Research at the Start

特別支援学校(聴覚障害)においては多様なコミュニケーション手段が活用され、特に、手話の活用については、実践報告を中心として知見が蓄積されているが、幼稚部や小学部国語科を対象とした授業分析が多く、高等部の教科指導については、明らかにされていない。
本研究では、全国の特別支援学校(聴覚障害)高等部を対象とした質問紙調査により、教科指導における手話活用に関する現状、特に、手話活用による利点や課題について明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study was to clarify the teachers’ awareness of sign language usage in teaching academic subjects at high schools for the Deaf. Firstly, the result of a questionnaire survey targeting experienced teachers showed that the advantages of sign language usage include communication with deaf students and promotion of students’ understanding of learning contents. On the other hand, it revealed the individual differences in sign language skill in both teachers and students as an issue to be considered. Secondly, in terms of using sign language, teachers have consideration for using speech and students’ hearing, and devise ways to communicate technical terms. Thirdly, teachers have opinions that sign languages is necessary for students’ understanding of learning contents and should be used in combined with writing and finger spelling.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果、特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話使用の利点や課題等が明らかとなった。また、これらの手話使用の利点や課題等は教師の聴覚障害の有無や教科の特性によって異なることも示唆された。
今後、本研究で得られた知見を確認することによって、特別支援学校(聴覚障害)の教員養成や現職研修における資料としての活用も期待されると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校(聴覚障害)高等部教師の教科指導における手話活用意識に関する研究2023

    • Author(s)
      雁丸新一、鄭仁豪
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 52 Pages: 39-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Review on the Research of Sign Language Usage in the Education of the Deaf in Japan2021

    • Author(s)
      雁丸 新一、鄭 仁豪
    • Journal Title

      Japanese Journal of Disability Sciences

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 77-89

    • DOI

      10.20847/adsj.45.1_77

    • NAID

      130008094112

    • ISSN
      1881-5812, 2432-0714
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話の活用に関する調査(2)-利点と課題の分析を中心に-2022

    • Author(s)
      雁丸 新一、鄭 仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話の活用に関する調査2021

    • Author(s)
      雁丸 新一、鄭 仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi