• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental mechanism of conformity among early children in their groups: Focusing on the relationships between Japanese groupism and the style of early children's behaviors

Research Project

Project/Area Number 20K22183
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Miyamoto Yuta  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 講師 (50883097)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords同調性 / 生成機序 / 幼児 / 集団 / 文化 / 質的研究 / エスノグラフィー / 保育集団 / 集団性 / 幼児の言動
Outline of Research at the Start

本研究で検討する“保育集団内に生じる幼児の同調性”は,そのほとんどが保育者と幼児集団といった[大人-子ども] 間の応答の中で表出する同調性が検討されており,保育集団内での幼児同士のやりとりに基づいた同調性の検討は少ない。以上を踏まえて,本研究は,エスノグラフィーの手法を用いて,(1)文化性に言及する際に施設形態の違いを捉える,(2)保育集団内の活動ごとにみられる幼児間の同調性の表出の違いを検討する,という二点から幼児が表出する同調性の過程を微視的に検討する。以上を踏まえて,保育集団内に生じる幼児の同調性の生成機序を解明することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

To investigate the mechanism of the generation of conformity relationships within early child groups, we conducted an observation survey of 21 classes of 3- to 5-year-old children at five preschools and interviews with early teachers. The results showed that the characteristics of the conformity relationship among young children include: the implication of various rules expressed by the young children, the effect of a sense of inclusion and exclusion in their groups, ways to expose gaps in perception with others, and strategies to fill discomfort with each gap. These characteristics showed to vary in degree of expression depending on the culture of these institutions. In addition, as a device for making child's conformity and behavior function effectively, early teachers were presented with a perspective of seeking child's well-being as they work to solve problems based on the three elements of shared purpose, dialogue, and collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、これまであまり検討されてこなかった幼児集団の同調性に関して、保育集団内で表出する幼児の言動表出を検討するとともに、同調性に対して保育者が持つ意識について検討した。第一の意義は、エスノグラフィーの手法を用いて幼児間の同時多発的かつ複雑なやりとりを微視的に分析し、幼児間の同調性の特徴を示した点である。第二の意義は、幼児の同調性の生成機序には園文化の違いや見られることを示した点である。第三の意義は、保育者が集団形成に際して同調性の有用さを意識的に取り入れる構えがあることを示した点である。これら三点から、幼児の同調性研究に一つの視座を提供したといえる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 遊び場面における幼稚園4歳児の自己調整機能と同調機能の関連-“ごっこ遊び”や“生き物”の事例に着目して-2022

    • Author(s)
      宮本雄太, 金剛智恵子, 村橋義人
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 47 Pages: 51-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期に示す同調行動-同調性から考える幼児の社会的行動-2022

    • Author(s)
      宮本雄太
    • Journal Title

      福井大学パンフレット

      Volume: 1 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園入園児の居場所づくりと遊びの組織化の関係-“見立て遊び”や“生き物探し”の事例に着目して-2022

    • Author(s)
      松田早織, 岡山佳耶, 宮本雄太
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 46 Pages: 23-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育集団内の幼児の同調反応や同調行動の検討2022

    • Author(s)
      宮本雄太
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 6 Pages: 259-276

    • NAID

      120007186811

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育におけるケア行為の検討 -幼児のケア行為の特徴や表出の関連に着目して-2021

    • Author(s)
      宮本雄太
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 5巻 Pages: 173-192

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Exploring Professionals of Early Childhood Education and Care: Based on Reflections and Episodic Descriptions2022

    • Author(s)
      Yuta Miyamoto, Mai Kishino
    • Organizer
      PECERA Annual Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児は絵本を通して同質であることをどのように語るのか2021

    • Author(s)
      宮本雄太
    • Organizer
      日本子ども社会学会第27回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育集団内の同調反応や同調行動2021

    • Author(s)
      宮本雄太
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] EECC研究会_日中韓おしゃべり会2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi