• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Block-type Programming Environment to Support Collaborative Learning Using One Person's Computer or Tablet

Research Project

Project/Area Number 20K22187
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokushima (2021)
Hyogo University of Teacher Education (2020)

Principal Investigator

FUKUI Masanori  徳島大学, 高等教育研究センター, 准教授 (10599765)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協働学習 / ペアプログラミング / プログラミング的思考 / コンピュテーショナルシンキング / モブプログラミング / 共同編集 / プログラミング / 学習支援システム / 協調学習 / プログラミング教育 / 教育工学 / 学習工学 / 学習科学
Outline of Research at the Start

文部科学省のGIGAスクール構想の中で,小中学校の生徒に「一人一台の端末の導入」が行われる.これらの端末を活用し協働学習を行っていくことが重要であると考えられる.
プログラミング教育における協働学習は,活動を分担しそれぞれが担当部分に取り組むことや,ペアプログラミングを行うことなどの活動が想定される.しかし複数メンバーが集まる必要があり,コンピュータを触らない学習者,グループに対し貢献度の低い学習者が現れることが予想され,一人一台の端末を生かしきれない可能性がある.
よって本研究では,一人一台の端末を活用した協働的なプログラミング教育を実現する学習支援システムを開発し,その効果を実践的に検討する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a block programming system to support collaborative learning and conducted a trial practice using the system. In developing a block programming system to support cooperative learning, we developed a system that allows users to create web pages by block programming and implemented an additional function that enables simultaneous editing. This function allows students at different locations to work together on block programming. We conducted a trial practice using the system and found that the results were almost identical to when the same system was used in a face-to-face setting. This suggests that the learning effect may be almost the same as that of face-to-face pair programming when the system is combined with a chat system, etc.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回開発したシステムでは,実際に対面で行うペアプログラミングと,オンライン上で行うペアプログラミングの学習効果にほぼ差異がなかったことから,本システムの活用により,対面で行うペアプログラミングと大差ない効果が得られることが示唆された.つまり,遠隔授業においても十分なペアプログラミングの意義があることが期待でき,コロナ禍などにおいても十分にペアプログラミングが実施可能であることが示された点に,本研究の意義,社会的意義があるといえる.

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミングの実践を支援するブロック型HTML+JavaScript作成環境システムの開発2022

    • Author(s)
      福井 昌則, 萩倉 丈, 佐々木 雄司, 末吉 克行, 森山 潤
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会論文誌

      Volume: 64(3)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 協働学習を促進する同時編集機能を実装したブロックプログラミング環境の開発2021

    • Author(s)
      萩倉 丈, 福井 昌則, 佐々木 雄司, 平嶋 宗, 森山 潤
    • Organizer
      第63回日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Block Programming Environment that Enables the Creation of Web Contents using HTML and JavaScript2021

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Jo Hagikura, Yuji Sasaki, Tsukasa Hirashima, Yoshifumi Yamashita, Masakatsu Kuroda, Jun Moriyama
    • Organizer
      The International Conference on Technology Education in the Asia-Pacific Region 2021 (ICTE 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a Block Programming Environment to Create Web Game Contents Using HTML and JavaScript2021

    • Author(s)
      Jo Hagikura, Yuji Sasaki, Masanori Fukui
    • Organizer
      The 9th International Conference on Science and Mathematics Education (CoSMEd 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Block-Based Programming Environment That Enables to Create Web Game Pages About Random Numbers2021

    • Author(s)
      Jo Hagikura, Yuji Sasaki, Masanori Fukui
    • Organizer
      2021 IEEE 10th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE) - OS-GAM
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゲーム要素を持つWebページ作成を可能とするブロックプログラミング環境の開発2021

    • Author(s)
      萩倉 丈, 佐々木 雄司, 福井 昌則
    • Organizer
      ゲーム学会第19回合同研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Block Programming Environment that Enables the Creation of Web Contents using HTML and JavaScript2021

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Jo Hagikura, Yuji Sasaki, Tsukasa Hirashima, Yoshifumi Yamashita, Masakatsu Kuroda, and Jun Moriyama
    • Organizer
      The International Conference on Technology Education in the Asia-Pacific Region 2021 (ICTE 2021)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協働学習を促進する同時編集機能を実装したブロックプログラミング環境の開発2020

    • Author(s)
      萩倉 丈, 福井 昌則, 佐々木 雄司, 平嶋 宗, 森山 潤
    • Organizer
      第63回日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Visual Programming Environment that Enables Simultaneous Editing to Promote Collaborative Learning2020

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Jo Hagikura, Yuji Sasaki, Jun Moriyama, Yusuke Hayashi and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      Business Innovation and Engineering Conference (BIEC 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 兵庫県版プログラミング教育スタートパック

    • URL

      https://www.hyogo-c.ed.jp/~kikaku-bo/programming/toppage.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 徳島大学 福井昌則 (Masanori Fukui) のホームページです

    • URL

      https://imsnr.jimdofree.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi