• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Case Study on Transition Process from Free School to Society and Career Support

Research Project

Project/Area Number 20K22190
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

FUJIMURA Kosei  大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (00883159)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsフリースクール / 不登校 / 進路・キャリア形成 / 社会への移行 / 進路支援
Outline of Research at the Start

本研究では、フリースクールにおける進路支援のメカニズムや卒業後の生活世界に関する事例検討を行うことで、フリースクールから社会への移行プロセスを当事者の視点から明らかにする。具体的には、「規範的・標準的な進路形成」を相対化する視点を有する若者の移行研究の新たな枠組みを援用することで、先行研究では明らかにされてこなかったフリースクールの移行プロセスを詳細に描き出す。これらの検討を通して、学歴社会における学校的なメリトクラシーの概念がフリースクールでの進路形成に与える影響や不安定化する若者の社会への移行をめぐる構造的問題を浮き彫りにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify case studies on the transition process from free school to society and career path support from the perspective of the individuals involved.
The results of the study revealed that the concept of school-based meritocracy in an academic society influences the narratives and career path formation of free school staff and graduates. The study also revealed the importance of an analytical framework that focuses on the relationship between free school practices and social conditions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して得られた知見は、先行研究の枠組みで十分に説明されてこなかった、不登校経験者における進路形成の課題を「学校外の教育の場」という視野から多面的・多元的に論じた点で意義がある。また、これまで十分に議論されていない学校外の教育の場を進路保障システムに包摂していく政策や取り組みを再考するための方向性を提示できた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 教師の生きられた経験と専門職としての資本:コロナ感染拡大期の学校における意思決定に着目して2023

    • Author(s)
      伊勢本大,白松賢,梅田崇広,藤村晃成
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 112 Pages: 31-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「オルタナティブな学びの場」からみた新型コロナ問題――オンライン活用による不登校支援の可能性と限界2021

    • Author(s)
      藤村晃成 内田康弘 伊藤秀樹
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 27 Pages: 89-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] フリースクールに新型コロナウイルスが与えた影響2022

    • Author(s)
      藤村晃成
    • Organizer
      日本子ども社会学会第28回大会(ラウンドテーブルⅠ オルタナティブな学びの場に新型コロナウイルスが与えた影響)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] フリースクールの実践からみた特別活動の可能性-学校内外の場所・制度を超えた「共生」の実践に向けて-2022

    • Author(s)
      藤村晃成
    • Organizer
      日本特別活動学会第31回研究大会福岡大会(課題研究2「特別活動を通じた共生の可能性を考える」)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] フリースクールにおける進路保障の陥穽―大学進学をめぐる意味づけに着目して―2021

    • Author(s)
      藤村晃成
    • Organizer
      日本子ども社会学会第27回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Transition Process from Free School to Society in Japan: The Dilemma of Free Schools’ Graduates2021

    • Author(s)
      藤村晃成
    • Organizer
      The 27th Taiwan Forum on Sociology of Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フリースクールにおいて「進路未定」はいかに解釈されているか?2020

    • Author(s)
      藤村晃成
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi