• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School Democracy in Denmark: An Empirical Study of Student Participation

Research Project

Project/Area Number 20K22194
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University (2022)
Meiji Gakuin University (2020-2021)

Principal Investigator

Harada Akiko  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 研究員 (20882583)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校民主主義 / 民主主義教育 / 主権者教育 / 生徒参加 / デンマーク / 生徒会 / 授業 / シティズンシップ教育 / シティズンシップ
Outline of Research at the Start

本研究は、デンマークの学校民主主義に着目し、有効感や議論する力、意見表明や意思決定といった民主主義のスキルを身近な生活領域での実践により獲得する主権者教育を検討する。主権者教育では、議会制民主主義や統治機構の学習に加え、それらがどのように機能し、あるいは機能不全に陥っているのか、「主権者」がいかに多様なルーツを持つ人々で構成され、様々な事情を対話により調整する必要があるのか学ぶ仕組みが課題となる。本研究は「学校自体が民主主義のモデルである」という理念のもと、自由な議論が保障される授業、学校政策への提言も行う生徒会などのデンマークの事例から、生徒が政治主体となる民主主義教育の道筋を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study explored the mechanism of 'real' participation rather than tokenistic participation in school democracy focused on Danish schools characterized by the democratization of schools and student councils that have influence and power. The purpose of this study was to clarify the process and mechanism of student participation in class and school management. Through interviews and participant observations, we find that in schools where daily communication and trust are established, freedom of discussion is realized in classes, and student councils function as an organization with influence. We also found that when teachers incorporate teaching methods and theme settings with students in the lessons, the student's trust in the teachers is relatively high.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学校において、校長・教師・生徒の間での信頼関係の構築、水平的なコミュニケーションの実現、教師や生徒の自律性を尊重する校長のリーダーシップが確立している場合には、民主主義が内包するトップダウンやヒエラルキーといった課題を乗り越える可能性が示唆された。こうしたデンマークの実践は、日本の主権者教育や学校経営、今日の校則見直しの動きにとって社会的な意義がある。また、本研究は、シティズンシップ教育論や、国内外で先行研究が少ない、学校における子どもの権利や参加に関する実証的な研究へ学術的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学校民主主義に関する研究動向 ─生徒会や授業における生徒参加に焦点を当てて─2022

    • Author(s)
      原田亜紀子
    • Journal Title

      明治学院大学社会学部付属研究所研究所年報

      Volume: 52 Pages: 55-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 参加型民主主義の実践によるシティズンシップ教育 : デンマークの事例から2022

    • Author(s)
      原田亜紀子
    • Journal Title

      生活経済政策

      Volume: 309 Pages: 22-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Students’ participation in democratic governance in Danish upper secondary schools2023

    • Author(s)
      Akiko Harada
    • Organizer
      Nordic Educational Research Association
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デンマークのシティズンシップ教育の動向と課題(ラウンドテーブル:国際比較からみたシティズンシップ教育の動向)2021

    • Author(s)
      原田亜紀子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] デンマークのシティズンシップ教育 : ユースカウンシルにおける若者の政治参加2022

    • Author(s)
      原田亜紀子
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766428254
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デンマーク式生涯学習社会の仕組み2022

    • Author(s)
      坂口緑, 佐藤裕紀, 原田亜紀子, 原義彦, 和気尚美
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      ミツイパブリッシング
    • ISBN
      9784907364274
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi