• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On the Justification of Curriculum: Historical Analysis of Curriculum Theories in Postwar West Germany

Research Project

Project/Area Number 20K22200
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

ICHIKAWA Kazuya  大阪成蹊大学, 教育学部, 講師 (10880148)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsカリキュラム研究 / 教育課程研究 / 教授学 / ドイツ / 教育学 / 教育方法学 / カリキュラム / レーアプラン
Outline of Research at the Start

本研究は、戦後西ドイツおよびドイツ(以下、ドイツと表記する)の教育課程研究の歴史について検討する。ドイツで「教育課程」を意味する言葉には、伝統的にドイツの教授学と関係の深い「レーアプラン(Lehrplan)」と、米国カリキュラム研究の影響を受けた「カリキュラム(Curriculum)」の二つが存在する。本研究は、ドイツの教授学と米国カリキュラム研究という布置のなかでドイツの教育課程がどのような根拠をもとに、どの主体(例えば国家、教師、親など)によって正当化されてきたかという点を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This research examines how curriculum theories in postwar West Germany have been justified. Curriculum theories in West Germany, as in other countries, were developed in the 1960s and 1970s and played a significant role as the basis for curriculum development in schools. This research examined Erich Weniger's Lehrplan theory as the foundation of curriculum research in the 1960s and 1970s, which developed uniquely in West Germany. This research clarified that his research became the starting point for curriculum research in the following decades.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本のカリキュラム論はPISA以来、コンピテンシー等に代表されるように、身につけるべき資質・能力をベースに内容の選択が論じられる傾向にある。しかし、カリキュラムの論じられ方は各国によっても異なり、本研究が取り上げるドイツにおいてはBildungなど、日本や英米とは異なる概念がカリキュラムの中心に置かれてきた。そうしたドイツのカリキュラム研究を、それが根差す思想・哲学を鑑みながら検討することによって、主に英米に依拠してきた日本のカリキュラム研究の正当化の論理を相対化し、別様のカリキュラム像を示唆したい。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] E. ヴェーニガーのレーアプラン理論に関する検討―レーアプラン理論の理論的基盤に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      市川和也
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 153-164

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi