• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Researching on Inclusive Education in Scottish Policy

Research Project

Project/Area Number 20K22203
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHiroshima Bunka Gakuen University

Principal Investigator

ITO Shun  広島文化学園大学, 学芸学部, 講師 (90883695)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsスコットランド / インクルーシブ教育 / 議事録文政 / 英国 / 比較教育学 / 障害児教育 / PISA / 新型コロナウィルス / 発達障害 / ギフテッド / コロナ禍 / 議事録分析 / インクルージョン / 排除と包摂 / 教育政策 / スコットランド議会 / 政策分析
Outline of Research at the Start

英国の一地域であるスコットランドは1998年以降、通常学校においてすべての子どものニーズに応答することをインクルーシブ教育として志向し、その結果として特別学校在籍者割合が減少傾向にある。本研究ではこのスコットランドのインクルーシブ教育について、特に次の2点を明らかにすることを目的とする。
(1)スコットランドのインクルーシブ教育実現に向けた政策はどのような議論のもとで成立してきたのか。
(2)政策の決定を受け、学校現場はどのような支援施策を実現してきたのか。
これらの調査・分析をもとに、イングランドと比較して蓄積が著しく少ないスコットランドのインクルーシブ教育研究を発展させることをめざす。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on Scotland, a country that has achieved inclusive education with a focus on mainstream schools, and exploring policy developments and their consequences. We analyse based on the parliamentary proceedings and statistical data. At the conception stage of the study, it was planned to travel to the UK to conduct interviews with experts and school staff, but this was not possible due to the impact of the COVID-19. However, by carrying out literature reviews and statistical data-based analysis, we were able to identify characteristics of Scotland in comparison with other parts of the UK, which were not envisaged at the time of the conception of the study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2022年、日本は、スコットランドとは対照的に特別支援学級籍の児童生徒が授業時数の半分以上を特別支援学級で受けるという方針が通知により示された。インクルーシブ教育のあり方はそれぞれの国や地域の文脈に依存するものではあるが、障害者権利条約の一般的意見第4号を参照すれば、こうした日本の通知は国際的な流れに逆行するものであると言わざるを得ない。その時、通常学校への包摂を実現していると考えられるスコットランドの実践において、いかにして通常学校で様々な教育的ニーズのある子どもたちのニーズに応答できる教育を展開しているのかということを政策の観点から明らかにした本研究は意義深いものであったと自負している。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Dundee(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Dundee(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスにおけるギフテッドの子どもたちに対する教育2023

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44 Pages: 368-376

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ギフテッドの子ども支援に関する研究動向と課題2023

    • Author(s)
      村上詩織, 伊藤駿
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 9 Pages: 25-36

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スコットランドにおける障害のある子どもの教育-その特徴とコロナ禍による変容に注目して-2022

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 23-40

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] スコットランドの教育におけるコロナ禍への対応―2020-21年の2年間の対応に注目して―2022

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 8 Pages: 33-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国4地域の学校教育におけるアチーブメントとインクルージョンの実態―PISA2015の基礎分析から―2021

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 7 Pages: 59-68

    • NAID

      120007039702

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] The Research for Supporting Gifted and Talented Pupils in Metaverse2022

    • Author(s)
      Shun Ito, Shiori Murakami, Shunichi Sato
    • Organizer
      WCCE2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英国4地域におけるインクルーシブ教育の実態とその変化─欧州内での位置に注目して─2021

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Organizer
      日英教育学会第30回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 未来をひらく子ども学2023

    • Author(s)
      坂越 正樹、八島 美菜子、小笠原 文、伊藤 駿、植田 敦三、宇田 智佳、大野呂 浩志、小倉 亜紗美、河村 暁、高橋 味央、時津 啓、中丸 和、二階堂 年惠、野々村 憲、山内 優佳、山崎 晃、山中 翔、湯浅 理枝
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571102038
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 特殊教育・インクルーシブ教育の社会学2022

    • Author(s)
      サリー・トムリンソン、古田 弘子、伊藤 駿
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750354902
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 小学校教育用語辞典2021

    • Author(s)
      細尾 萌子、柏木 智子
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090792
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] スコットランドにおけるLGBTIに関する授業の義務化

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/itoshun

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi